Ringnes blåser liv i alkoholfritt øl

Det har lenge vært stille rundt alkoholfritt øl i Norge. Nå kjøper Ringnes TV-reklame verdt 14 millioner kroner for å få fart på Munkholmsalget.

22667 1ba93 original
22668 f1d98 original
22669 92611 original
22670 8b668 original
22671 1c1e7 original

Bryggeriet lanserer i disse dager en helt ny Munkholmportefølje med nye smaker og nytt design.

– Det ligger et stort uforløst potensiale i alkoholfritt øl. Det er gjort veldig lite innen denne kategorien de siste årene, og utviklingen i enkelte europeiske land viser at det er mulig, ved målrettet satsting, å doble salget av alkoholfritt øl i løpet av få år, sier merkevaresjef for Munkholm, Ronny Wulff.

Det er designbyrået Strømme-Throndsen som står bak den nye innpakningen.

Vil doble salget

I dag står alkoholfritt for cirka tre prosent av ølsalget i norske butikker. I Spania er tilsvarende andel syv prosent.

– Det er ingen grunn til at ikke vi skal kunne få til noe tilsvarende i Norge, fortsetter Wulff.

På sikt tror han at også den norske alkoholfrittkategorien kan dobles fra dagens nivå.

– Allerede i år bør vi klare å løfte salget av Munkholm med 20 prosent, legger han til.

Den nye porteføljen består av Munkholm Original, Munkholm Fatøl og Munkholm Bayer.

Try står bak den tilhørende reklamefilmen, som debuterer i disse dager.