Røde Kors til topps i Gulltaggen

Røde Kors vant hele tre av prisene under årets Gulltaggen, blant dem hovedprisen Årets Gulltagg. Try og Apt har utviklet vinnerbidraget.

13215 d4755 original

NRK, Norema, SAS og Ringnes var andre vinnere da 1.000 mennesker var samlet i Spektrum torsdag kveld for å hylle årets beste interaktive markedsførere.

Røde Kors og Try/Apt vant for kampanjen «Hørselstest». Målet var å skaffe flere frivillige til Røde Kors-telefonen. Telefonen er et lavterskeltilbud der barn og ungdom mellom 6 og 18 år, får mulighet til å snakke med en voksen, helt anonymt.

Genial Juryen sa blant annet i sin begrunnelse at nettkampanjen er genial i all sin enkelhet, og bygger på en meget sterk idé. Den klarer å engasjere brukeren og vekker sterke følelser.
– Dette er et mesterverk av en jobb – og en verdig vinner av Gulltaggen.

Hørselstest vant også Gulltaggen for Beste kampanje og i kategorien Markedskommunikasjon.

Rubenmann vant
NRK vant pris i klassen Mobil markedsføring med Harald Eias Rubenmann, som de selv hadde utviklet. Noremas hjemmeside fikk prisen for Årets bedriftsnettsted. Den var utviklet av byrået Soulpolice. De sto også bak vinnerbidraget i Åpen klasse, Motorola – Government and Public Safety Solutions. Dette er et globalt nettsted som selskapet utviklet i samarbeid med Motorola og reklamebyrået BBDOs New York-avdeling.

Rekordoppslutning 240 arbeider ble vurdert i årets Gulltaggen-konkurranse. Aldri før har så mange bidrag blitt påmeldt i konkurransen. Til sammenlikning ligger Gullblyantbidragene på rundt 1000 arbeider.
– Nivået på bidragene var jevnt over høyt og flere av vinnerbidragene er av høy internasjonal klasse. Årets konkurranse viser at norske byråer ikke står tilbake for utenlandske byråer, sier daglig leder Børge Sandengen i INMA (Interesseorganisasjonen for interaktiv markedsføring), som er ansvarlig for Gulltaggen.

Reklamebyrået McCann hadde utviklet vinneren i nyskapningsklassen, et nettsted for Solo Super. Brukerne bruker webkamera for å filme seg selv. Når de åpner munnen kommer det musikk, som i reklamefilmen for produktet.

Gulltaggens ærespris gikk i år til Eystein Ruud. Han har siden midten av nittitallet fokusert all sin arbeidskraft på å skape interaktiv kommunikasjon.

Årets vinnere:

Årets Gulltagg, kampanje og Markedskommunikasjon – Nettsted merkevare
Vinner: Røde Kors, Hørselstesten
Byrå: Try/Apt

Årets bedriftsnettsted
Vinner: Norema, Norema.no
Byrå: Soulpolice/Schjærven Gruppen

Mobil markedsføring
Vinner: NRK, Rubenmann
Byrå: NRK

Åpen klasse
Vinner: Motorola, Government and Public Safety Solutions.
Byrå: Soulpolice

Informasjonsnettsted
Vinner: Opplysningskontoret for kjøtt, Matprat.no
Byrå: Try/Apt

Internettstrategi
Vinner: Piracy Kills Music
Byrå: McCann

Årets annonsør
Vinner: Widerøe

Beste Annonse
Vinner: Finn.no, Drømmesøk
Byrå: Kitchen, MediaFront

Beste elevarbeid
Vinner: IKEA, tåler en støyt
Byrå: Anette Helle (Tekstforfatter) & Marianne Lyse (AD)

Online DM
Vinner: SAS, Din Tur
Byrå: McCann

Nyskaperprisen
Vinner: Solo, Uvanlig forfriskende
Tittel: Ringnes, Solo Super – uvanlig forfriskende!
Byrå: McCann

E-handelsnettsted
Diplom: Creative Visual Group, Crestock.com
Byrå: InCreo Interactive Creations AS

Årets ærespris
Vinner: Eystein Ruud