Rønold og Køltzow vant Gulltusjen

Mads Rønold (26) og Christopher Køltzow (26) fra reklamebyrået Saatchi & Saatchi gikk helt til topps i Gulltusjen 2015, hvor papiravis-annonsen sto i sentrum. Duoen blir premiert med 20.000 kroner og annonsen på trykk i en eller flere Amedia-aviser.

60145 f833b original
Mads Rønold (t.v.) og Christopher Køltzow fra Saatchi & Saatchi vant Gulltusjen 2015. Foto: Amedia

Totalt 120 deltakere deltok i årets utgave av Gulltusjen, som ble arrangert 22. april. Ved hjelp av blokk, tusj og seks timer til rådighet konkurrerte unge kreative under 30 år om å lage den beste ideen med tusj og papir.

– Det var viktig for oss at idéen appellerte til de som lager og kjøper annonser, samtidig som den snakker om fordelene ved å annonsere lokalt uten å måtte skrive egne annonsetekster til hver avis. Vi følte denne idéen løste nettopp dette, sier Mads Rønold i vinnerteamet.

I jurybegrunnelsen står det følgende om vinnerarbeidet: «Briefen om å lage en profilannonse for Amedia Marked rettet mot profesjonelle reklamekjøpere førte til mange gode leveranser fra deltakerne. Rønold og Køltzow hadde et forfriskende enkelt svar på en litt komplisert brief. Vinnerannonsen gir på en enkel måte stoppeffekt som treffer målgruppen og løfter frem Amedia Markeds unike tilbud på en modig måte. En finfin vinner med et klart budskap».

Mens Rønold er kreatør og content manager hos Saatchi & Saatchi, er Christopher Køltzow digital kreatør og designer i samme byrå.

Tok over etter Best Y.E.T.

Konkurransen er i regi av Amedia Marked, og det var første gang Amedia sto som arrangør. Da konkurransen Best Y.E.T. ble avsluttet, valgte Amedia Marked å ta initiativet for at konseptet skulle leve videre, vel å merke med nytt navn og noen endringer i konseptet. Konkurransen hadde deltakere både fra byråer og kreative skoler.

– Vi var svært tilfreds med deltakelsen, og enda mer imponert over den kvaliteten som de unge teamene leverte. Det var vanskelig å skille de ulike bidragene. Men til slutt landet vi på duoen fra Saatchi & Saatchi. De leverte et imponerende arbeid på svært kort tid, sier leder for Produkt, Marked og Analyse, Marie Sundling i Amedia Marked, som også satt i juryen.

De øvrige i juryen var Tone Jansson og Magnus Høgberg Hansen fra Anorak, Alexander Gjersøe fra SMFB og Helge Holbæk-Hanssen fra MBL.

Det ble også kommunisert heder og ære til andre- og tredjeplassen under årets utgave av Gulltusjen. Andreplassen gikk til student-teamet Christoffer Rontèn og Thea Breili fra Westerdals, mens tredjeplassen gikk til student-teamet Susanne Hovda og Marius Aasen, begge fra Westerdals.