Saksøkt for villedende markedsføring

En kvinne i Alabama har saksøkt Apples reklame for iPhone 3G. Reklamen hevder at mobiltelefonen er «dobbelt så rask» som forrige generasjon iPhone, noe saksøker bestrider.

11720 8e6e3 original

Denne uken ble Apple saksøkt av Jessica Alena Smith, representert av advokatene i Trimmier Law Firm, Alabama.

Smith er provosert av Apples reklame for iPhone 3G, som Cupertino-selskapet hevder er dobbelt så rask på ting som epost, internettsurfing og bruk av Google maps.

Brukere av iPhone på 3G-nettet over hele verden har i ukevis klaget over dårlig mottakelse, samtaler som brytes og lave hastigheter. Tidligere i uka lanserte Apple en massiv firmware-oppdatering på 249 megabyte som selskapet hevdet skulle reparere en del av problemene. Imidlertid ser mange oppdateringen som en ren provokasjon; at den ikke inneholder andre forbedringer i 3G-forbindelsen enn at den får telefonen til å se ut som den mottar et sterkere signal enn den gjør.

Smiths advokater hevder over for ABCNews.com at Apple ganske enkelt «ikke leverer det selskapet lover.»

Bransjeeksperter og andre kommentatorer er ikke særlig overrasket over søksmålet, i et land der det meste mellom himmel og jord prøves overfor domsstolene. Mange hevder dessuten å vite at Apple skal slippe en ny oppdatering i september eller oktober der 3G-ytelsen skal forbedres.