Samler de norske Publicis-byråene

Den franske kommunikasjonskjempen slår sammen alle sine byråer i Norge i ett og samme selskap. Starcoms Peder Mittet blir ny toppsjef i Publicis Groupe Norway, mens Kitchen-sjef Haakon Dahl og og Starcom-finansdirektør Ingrid Holstad blir del av ledergruppen.

91143 e37e3 original
Ledergruppen i Publicis Groupe Norway: Peder Mittet (CEO), Ingrid Holstad (CFO) og Haakon Dahl (Chief Communications).

Franske Publicis Groupe melder at de posisjonerer seg for den digitale transformasjonen i Norden. I Norge betyr det at selskapene Kitchen, Starcom, Zenith, New Work og MSL blir del av Publicis Groupe Noway, og for å organisere dette får alle land en felles styringsgruppe med navnet Power of One som skal samordne aktiviteter på tvers av byråer.

Starcom-sjef Peder Mittet (CEO) får lederansvaret i Publicis Groupe Norway, som teller 169 ansatte, med en byråinntekt på omtrent 220 millioner. Mittet, Kitchen-leder Haakon Dahl (Chief Communications ) og Starcom-finansdirektør Ingrid Holstad (CFO) vil utgjøre ledergruppen, mens de også fortsetter i sine nåværende roller.

– Vi gjør dette for å imøtekomme kundenes etterspørsel etter både mer helhetlig rådgivning og den beste spisskompetansen til hver oppgave. Det skal gi kundene bedre løsninger og en enklere måte å forholde seg til byråsamarbeidet på. Dette vil styrke hvert enkelt av våre byråer, samtidig som vi tilrettelegger for sammensatte team på tvers av byråer og ivareta felles interesser, forklarer Peder Mittet.

Haakon Dahl mener Power of One har et godt utgangspunkt i Norge.

– Vi tror det er mange der ute som kunne tenke seg å sette sammen et team av for eksempel det beste fra Starcom og det beste fra Kitchen, uten å måtte tenke på at de tilhører det ene eller andre miljøet, sier han.

Publicis i endring

Publicis Groupe, med over 90 års historie, melder at de selv er i kraftig endring. Gruppen beholder sine globale byråprofiler, som Publicis, Saatchi, BBH, Leo Burnett, Starcom, Zenith og Sapient, men bygger samtidig en felles plattform med teknologi, kompetanse og deling av ressurser. Tidligere i år ble samarbeids-plattformen Marcel lansert som et ledd i denne strategien.


Annonse: