Satser stort på katalog

Hurtigruten vil sjarmere verden med ny katalog, og er samtidig kritiske til den skyhøye oppmerksomhet mediene gir IKEAs årlige utgivelse.



I disse dager dag slipper Hurtigruten neste års katalog. En 120 siders glanset trykksak som skal sendes til hele verden, i håp om å lokke nye turister til Norge.
– Vi har aldri trykket flere kataloger enn denne gang, og vi tror 2009-katalogen blir den norske bokutgivelsen i neste år som blir lest av flest utlendinger, sier Per Eide-Olsen, direktør Hurtigruten Norden.

Den 120 sider tykke katalogen inneholder Norgesreklame og informasjon om den norske kysten og seilingsalternativer til både Grønland, Antarktis og Svalbard. Boken blir oversatt til mellom 10 og 15 språk og skal altså distribueres i Australia, Sør- og Nord-Amerika, Asia og over hele Europa.
– Dette er ren folkeopplysning om Norge, og vi håper å trekke til oss en halv million kunder, sier Eide-Olsen.

Provoseres av mediene
– Vi synes jo det er litt rart at norske journalister skriver så mye om en svensk møbelkjede og deres katalogutgivelse, når Hurtigrutenkatalogen er mye viktigere for Norge enn IKEA er, sier Eide-Olsen.

Eide-Olsen mener norske journalister burde se verdien av boken han selv er med å gi ut over hele verden.
– Det arbeidet vi legger ned i å informere om Norge kommer landet til gode i form av økt turisme, og økt kunnskap om Norge, sier Eide-Olsen.

Salgsturné I forbindelse med utgivelsen ble det arrangert en turné med MS Finnmarken fra Bergen til Kirkenes. Turen startet i Bergen med 600 inviterte gjester ombord, der Oluf underholdt almuen, mens Bjørn Torske spilte klubbmusikk for et utvalg av Bergens «meningsbærere».

MK Bergen reklamebyrå står bak katalogen og arrangementene i forbindelse med lanseringen.
– Arrangementet endte i salgssuksess, og solgte for 3 mill i reiser om bord i Bergen, opplyser administrerende direktør i MK Bergen, Svein Roger Selle.

Du kan se en interaktiv versjon av katalogen her.