Saturday Night Live snart større på nett

15 millioner menneskene så Saturday Night Live da guvernør Sarah Palin gjestet komiprogrammet. Men snart har enda flere sett programmet på nett.

13274 2c239 original

Da visepresidentkandidat Palin gjestet SNL 11. oktober fikk programmet sin beste rating på 14 år. Men antallet folk som har sett sketsjene og innslagene på internett er i ferd med å ta igen de 15 millionene, hvis det ikke har skjedd allerede.

To av innslagene med Palin har foreløpig hatt 6.1 million seere på NBC.com. Nyhetsinnslag med klipp fra sketsjene samt piratversjoner på nett har blitt sett nær tre millioner ganger på steder som YouTube, Yahoo og MySpace, ifølge videomålingsselskapet Visible Measures.

Sammenlagt har klippene blitt vist 8.85 millioner ganger siden søndag, ifølge Advertising Age. Men det inkluderer ikke det som antakeligvis er den største SNL-kilden på nett, nemlig nettstedet Hulu.com (ikke tilgjengelig utenfor USA), som er den tunge videosatsingen til NBCU og News Corp.

Hulu.com oppgir ikke streamingtall, men disse er antakeligvis høye. Hulu streamet nemlig fire ganger så mange videoer (142 millioner) som NBC.com (36 millioner) i løpet av september, ifølge Nielsen's Video Census. For eksempel var den nest mest sette videoen denne uken innslaget fra SNL der komiker Amy Poehler fremfører sin «Palin rap», mens 3. plassen gikk til pressekonferansen der Tina Fey spiller Palin, mens Palin selv følger med i kulissene.

All denne ekstra eksponeringen medfører mer enn reklame for selve TV-programmet, NBC tjener også penger på å selge reklame før videosnuttene. Både NBC og Hulu viser nemlig «pre-roll» reklameklipp før innslagene.

Ifølge NBC har Saturday Night Live-innslag med valgkampstoff blitt vist 45 millioner ganger på NBC.com siden sesongpremieren 13. september.