SDG-veteraner lanserer rådgiverbyrå

Jannicke Øiaas og Caroline von Hoyningen-Huun har startet opp rådgiverbyrået Volum2. – Det ligger stor fleksibilitet i en forretningsmodell som er bygget på prinsippet om og rundt en delingsøkonomi i kraftig vekst, forteller duoen.

87846 ac6f8 original
SDG-veteranene Caroline von Hoyningen-Huun og Jannicke Øiaas skal tilby strategisk rådgivning i Volum2. Foto: Sune Eriksen

Siden i fjor høst har duoen Jannicke Øiaas og Caroline von Hoyningen-Huun bygget opp rådgiverbyrået Volum2. De to kjenner hverandre godt fra bransjen, ikke minst de siste fem årene i Scandinavian Design Group med Øiaas som administrerende direktør og von Hoyningen-Huun som senior rådgiver.

– Vi skal hjelpe selskaper og organisasjoner å ta sine merkevarer opp til riktig nivå, både i temperatur, volum og kraft, sier Øiaas, som ga seg som SDG-leder i februar i fjor.

– I vår tid handler det også om å hjelpe merkevarer å finne sin rolle knyttet til de store oppgavene verden står overfor, og levere ifht teknologiske muligheter, megatrender og FNs bærekraftmål, fortsetter hun.

En strategisk partner

Duoen forteller at Volum2 i prinsippet tilbyr to ting: En strategisk partner og et godt overblikk over hvem som er gode på hva i bransjen.

– Med designmetodikk som verktøy skal vi bidra til å realisere selskapers overordnede forretningsmål, ikke helt ulikt hva vi har gjort tidligere. Den store forskjellen er at vi nå utelukkende tilbyr disiplin- og kanaluavhengig designrådgiving, sier von Hoyningen-Huun.

– Stor fleksibilitet

– I Volum2 skal vi skalere prosjektteam i tråd med våre kunders behov. Vi kjenner mange dyktige folk og gleder oss over å fritt kunne invitere inn til våre prosjekter. Det ligger stor fleksibilitet i en forretningsmodell som er bygget på prinsippet om og rundt en delingsøkonomi i kraftig vekst, forteller duoen.

Duoen i Volum2 lover å gjøre det befriende enkelt for sine kunder.

– Tidligere, som ansatte i større byråer, lette vi gjerne etter oppgaver som skulle fylle laget av designere rundt oss. Nå sitter vi med oppgaver der vi fullt ut kan fokusere på å finne løsninger som er relevante for våre kunders problemstillinger, helt uavhengig av ledige ressurser blant egne ansatte, avslutter von Hoyningen-Huun.