Se Grand Prix-vinnerne fra festivalens siste dag

Cannes Lions: Før helgen ble vinnerne i de siste kategoriene offentliggjort: Film, Glass: The Lion for Change, Sustainable Development Goals, The Grand Prix for Good og The Dan Wieden Titanium Lions.

Fopball Cannes

Film, fredagens eneste «tradisjonelle» kategori, og den eneste som lar seg oppsummere i ett ord og uten jukselapp, mottok 1887 bidrag i konkurransen. Juryen pekte ut to Grand Prix denne gangen, den første til «WoMen’s Football» for Orange av byrået Marcel i Paris, en film som også vant Grand Prix i Entertainment Lions for Sport tidligere i uken.

Reklamefilm
Casefilm

Den andre Grand Prix-hedrede filmen var «Play It Safe» for operaen i Sydney av byrået The Monkeys, som er en del av Accenture Song i Sydney.

Reklamefilm
Casefilm

Kategorien Glass: The Lion for Change mottok 165 bidrag, og der ble Grand Prix delt ut til «Transition Body Lotion» for Vaseline laget av Ogilvy i Singapore.

Bærekraft ble egen kategori i Cannes Lions i 2022, og i år gikk Grand Prix i The Sustainable Development Goals Lions til «Renault - Cars To Work» av Publicis Conseil i Paris. Samme jobben vant Grand Prix i Creative Commerce tidligere i uken.

Kategorien The Dan Wieden Titanium Lions hedrer grensesprengende arbeid, en pris som oppsto ut av frustrasjon i 2003 over at BMWs banebrytende filmserie «The Hire» ikke passet inn i noen av de eksisterende kategoriene det året. I år var det «DoorDash-All-The-Ads» av nettopp Wieden + Kennedy i Portland som mottok prisen.

I The Cannes Lions Grand Prix for Good var det tre filmer for Reportere uten grenser (RSF) som gjorde det lille ekstra for å forvandle verden til et litt bedre sted. Det er Innocean i Berlin som er byrået bak.

«The First Speech. Venezuela»
«The First Speech. Turkey»
«The First Speech. Russia»