Se hvem som faller i Reklame-Norge

Avis, ukepresse og internett falt stygt i reklamemarkedet i oktober, viser ferske MIO-tall. TV fosser frem.

– Oktober er en måned som er positiv selv om veksten isolert sett bare er 1,4 prosent sammenlignet med 2007. Det er en vekst som er mye mindre enn det som har vært tilfellet andre måneder i år, men da er det også viktig å huske at oktober i år er den måneden med størst reklamevolum, sier Arne-Inge Christophersen, styreleder i Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO), til Kampanje.

For å understreke hvor sterk oktober er i Reklame-Norge, setter Christophersen opp følgende regnestykke:
– Ser vi på gjennomsnittsomsetningen for årets ti første måneder er den nesten 28 prosent høyere i oktober enn resten av året. At vi har vekst i oktober er også sterkt når vi vet at oktober i 2004 var en veldig, veldig sterk måned. Det var oktober i 2007 som bidro sterkt til at året ble som det ble i fjor, sier han.

I dag kom den månedlige reklamestatistikken fra MIO som viser netto utfakturert medieomsetning etter alle rabatter. Her kommer det frem at mediebyråene så langt i år har investert 6,629 milliarder i norske medier. Det gir en vekst for året på 7,7 prosent etter ti måneder.

Store utslag i mediekanalene Men samtidig påpeker Christophersen at det er større variasjoner innenfor de ulike mediegruppene. Både internett, avis og ukepresse får en stygg tilbakegang i oktober med tosifrede prosenter. Internett har en nedgang på 13,4 prosent, avis går ned 17,4 prosent mens ukepressen faller 15,2 prosent.
– Avis, ukepresse og internett har tilbakegang, mens det er bra trykk i TV. I kampen mot de andre mediekanalene øker TV markedsandelen i oktober. Det er en ny trend i forhold til utviklingen tidligere i år, sier Christophersen.

Hvor havner totalmarkedet i 2008?
– I forhold til prognosen vi ga i august er vi i rute. Vi sa vi kom til å lande på en vekst på 7,6 prosent, så det er så nærme som det går an å komme. Men det er fortsatt noen måneder igjen. Kommer det en nedbremsing, kan man jo merke det, sier han.

Hvor spent er du på de to siste månedene?

– Det er alltid spennende å se hvor man havner, men nå er vi gjennom oktober som jo er den høyeste måneden i volum og da tror jeg det skal vanskelig gjøres å rokke med dette tallet. Det blir i hvert fall over seks-tallet, men jeg vil tro syv komma etter annet, sier MIO-sjefen.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.

Last ned reklamestatistikken fra MIO her:

f47f0d61-79a6-485f-af7a-0781afcf2930.xls