Se hvordan DNBs «himmelsprett» ble til

Storm Studios står bak de visuelle effektene i POLs nye film for DNB Mastercard, der hovedpersonen går på en bro av møbler fra Oslo til Paris. Les hvordan VFX-prosessen foregikk her.

73921 65a99 original
VFX-breakdown av DNBs Mastercard/Eurobonus-film. Film © Storm Studios

POLs film, regissert av Thomas Hilland hos Einar Film, formidler at du nå kan få SAS EuroBonus-poeng på alt du kjøper med MasterCard fra DNB, uansett hvor eller hvordan. Dette er dramatisert gjennom Mastercard-kjøp omgjort til en himmelbro som tar den kvinnelige hovedpersonen til sin elskede i Paris.

Fredrik Arntzen, produsent i Storm Studios, forklarer hvordan:

– Bortsett fra at det var en kamp mot klokka med bare tre uker produksjonstid, var dette gøy fra ende til annen. Regissør Thomas Hilland kom til oss med et manus som utfordret alle avdelinger i studioet. Det var perfekt for oss og ga også en ny anledning til å jobbe sammen med Einar Film. Samtidig som VFX supervisor Morten Moen og leder av CG-avdelingen Espen Nordahl var til stede under opptakene i Praha, startet vi å modellere omtrent 50 digitale CG-modeller fra bunnen av, samt å jobbe med å utvikle de digitale skyene som ble laget i programmet Houdini av sjef for FX, Magnus Pettersson.

– Deler av broen ble bygget i studio av store mengder med props og møbler. I hovedsak ville dette være de delene av broen som jenta i filmen ville gå på. Vi filmet henne også gående på bare grønne bokser til noen klipp der vi gjorde alle elementene i broen digitalt. Til klippene i leiligheten laget vi nøyaktige digitale kopier av ting fra filmsettet slik at vi kunne animere at de flyr gjennom luften og blir en del av broen.

Stor variasjon, lang bro

– Totalt lagde vi 97 forskjellige objekter som alle ble gjort i tre fargevariasjoner, slik at vi til sammen hadde 388 objekter å bygge broen av. Det var nødvendig å ha stor variasjon for å fylle opp de store seksjonene med bro som er synlig i de videste bildene. For eksempel i klippet der jenta kommer ut av takvinduet og kamera tilter opp, ser vi omtrent 500 meter med bro bestående av mange objekter. For å gjøre dette mulig skrev vi et eget verktøy som lot oss tegne en kurve der broen skulle gå, og som så bygget broen på riktig sted ved å plukke objekter fra utvalget. Disse objektene kunne vi etterpå justere og bytte ut etter regissørens ønsker.

Gjenskapte Paris

– Vi laget også flere kvartaler med utsikt over Paris til et klipp der hun er i takhøyde på vei ned i byen. Dette bildet måtte vise at vi faktisk er i Paris, så vi gjorde en del research på å finne ut hva som definerer utseende på den byen.

– Dette prosjektet ble et av de morsomste og tilfredsstillende vi har gjort og det var en fornøyelse å hjelpe regissør Thomas Hilland, Einar Film og kunden med å virkeliggjøre denne episke reisen blant skyene, avslutter Arntzen.

VFX-breakdown av DNBs Mastercard/Eurobonus-film. Film © Storm Studios