Se Microsofts virale offensiv

I et stuntet «The Mojave Experiment» forsøker Microsoft å bevise at alle problemene med operativsystemet Vista stort sett befinner seg i hodene til folk.

12866 9ae72 original

Microsoft har et stort problem: Kundene nekter plent å gi opp nå eldgamle Windows XP og å kjøpe det nye operativsystemet Windows Vista. Hovedårsaken til miseren er den dårlige mottakelsen Vista fikk da det debuterte, oppfatninger som ser ut til å ha forplantet seg hos folk flest.

Nå er selskapet ute med en viral kampanje som forsøker å bevise at fordommene mot Vista er ubegrunnede. I et tredagersstunt foretatt i San Francisco ble 120 mennesker bedt om å se en videodemonstrasjon av det splitter nye operativsystemet «Mojave». Ifølge videoen Microsoft har lagt ut på nettet ble flere av forsøkspersonene straks henført over produktet, med entusiastiske støtteerklæringer som «It's awsome», «The speed is incredible» og «I'd give it a 10».

Det forsøkspersonene ikke ble fortalt var at det faktisk var Windows Vista de så en demonstrasjon av, et OS de fleste på forhånd hadde oppgitt at de aldri ville kjøpe.

Microsoft hevder de foretok Mojave-eksperimentet slik at «vanlige folk som aldri har brukt Windows Vista kan få se hva opertativsystemet kan gjøre – og så danne seg en mening». Etter sigende var det først etter at eksperimentet var foretatt at det ble besluttet å bruke opptakene som en viralkampanje.

Eksperimentet ble foretatt av Microsoft selv, uten innblandning fra Crispin Porter & Bogusky, som står bak en ny Vista-kampanje som snart er på luften.

Se Mojave-nettstedet her.