Seier til Marvelous-duo i Gulltusjen 2020

Det ble teamet Vincent Placht og Maria Maaneskiold fra byrået Marvelous som gikk helt til topps i byråklassen i årets utgave av Gulltusjen, som arrangeres av Amedia Salg og Marked. Westerdals-studentene Simen Elverhøy og Baard Røthe vant studentklassen.

96144 13619 original
Byråvinnerne Vincent Placht og Maria Maaneskiold fra byrået Marvelous.
96145 abb79 original
Studentvinnerne Simen Elverhøy og Baard Røthe fra Westerdals, Høyskolen Kristiania.
96146 64adb original
Vinnerbidraget i byråkategorien.
96147 83a91 original
Vinnerbidraget i studentkategorien.
96148 6a0c1 original
Et utvalg av bidragene.

Seieren i byråklassen i Gulltusjen 2020 betyr at Vincent Placht og Maria Maaneskiold er klare for oppgaven som Norges representanter i Young Lions Print i Cannes. Gulltusjen arrangeres i samarbeid med CAPA, Norges representant for Young Lions og Westerdals Høyskolen Kristiania.

Totalt deltok 150 kreative og 75 team i konkurransen I Gulltusjen er det papirannonsen som kreativt virkemiddel og som reklamebærer det handler om, og som vanlig var det to klasser, en for studenter og en for byråansatte.

– Vi opplever stadig større deltakelse i Gulltusjen, og kvaliteten utvikles i høy fart. Det er stor prestisje knyttet til konkurransen, og det setter vi virkelig pris på, sier Anette Færevik Gulbrandsen, leder for Marked og Kommunikasjon i Amedia Salg og Marked.

Med kun tusj, papir og seks timer til disposisjon fikk deltakerne i oppgave å skissere en papirannonse for FNs World Food Programme.

– Vi skal prøve å ikke drite oss loddrett ut

Juryen sier følgende om vinnerteamets løsning i byråklassen:

«Det enkle er ofte det beste, sies det. Og årets vinnerarbeid har en visuell løsning som er så enkel at juryen gjerne skulle funnet den på selv».

– Vi er superfornøyde med resultatet, og er ekstra glade for å vinne en konkurranse som setter selve idéen i fokus. Dessuten er det alltid gøy å jobbe med print, så det blir spennende å representere Norge i Young Lions Print-konkurransen i Cannes. Vi skal prøve å ikke drite oss loddrett ut, sier Vincent Placht fra Marvelous.

For å delta i byråkategorien må man være 30 år eller yngre og være ansatt i et byrå som jobber med kreativitet og kommunikasjon. Frilansere og inhouse-team fra annonsørsiden er også blitt akseptert.

På andreplass i byråkategorien kom Sondre Røe og Emil Hafslund fra ANTI, mens Eirik Burhol og Silje Bruvik fra Atyp fikk plass nummer tre.

– Stolte av hverandre

Vinnerne i klassen for studenter, Simen Elverhøy og Baard Røthe, premieres med kr 20.000.

Juryens begrunnelse er som følgende i studentkategorien: «Vinnerarbeidet i studentkategorien løste oppgaven med å gi leseren en oppgave. Smart nok til å stikke av med seieren!».

– Først og fremst er vi begge veldig stolte av hverandre. Vi synes konkurransen var en fin måte å teste ferdighetene våre på og vi ga alt. Vi hadde det veldig gøy i prosessen, og likte godt konseptet med å bare ha tusj og papir til rådighet. Vi ble storfornøyde med vårt eget resultat og synes det er veldig hyggelig at juryen ble det samme, sier Simen Elverhøy.

På plass nummer to blant studentene landet Sofia Engdahl og Marthe Cathinka Bugge fra Westerdals. Treer i konkurransen ble Hanna Seth Johnsen og Albert Kvalsvik Holskjær, også de fra Westerdals.

Juryleder Marie Sundling fra Amedia Salg og Marked er imponert over nivået.

– Stadig flere bidrag og stadig høyere nivå på det som blir levert. Print som reklamemedium har definitivt en fremtid. Og ikke minst er det gøy at de unge liker å jobbe med print som kanal, sier Marie Sundling, leder for strategi, konsept og kompetanse i Amedia Salg og Marked.

Årets jury bestod av Paal Tarjei Aasheim fra Maverix, Knut Røse fra Schjærven reklamebyrå, Anders Erikson fra Kitchen og Marie Sundling fra Amedia Salg og Marked.