Seks norske Cannes-finalister

Cannes Lions: Arbeider fra TRY, Creuna, Morgenstern og Anorak går videre i konkurransen om løver på festivalens første dag.

89897 26a33 original
Mange tok med seg FM-radioer og møtte opp på Universitetsplassen i Oslo i forbindelse med kringkastingen av «The Distress Signal» i desember 2017.

I dag er årets utgave av Cannes Lions i gang, en krympet versjon av festivalen slik den har vært de siste årene, med 32,372 arbeider fra hele verden i konkurransen (mot 41,170 i fjor). Cannes Lions 2018 er komprimert fra syv til fem dager og foregår i år fra mandag til fredag i stedet for søndag til lørdag.

«Fail» først ut

TRY ble førstemann ut med shortlistplassering allerede søndag, da festivalen tjuvstartet med å slippe shortlisten i kategorien Health & Wellness Lions. Det var den hyppig prisbelønte «Fail» for Røde Kors som havnet på listen over finalister. Jobben ble nominert i underkategorien Branded Content & Entertainment Film, TV and Online Film Content.

Mandag morgen ble fem shortlistkategorier offentliggjort: Design, Mobile, Outdoor, Radio og Print & Publishing.

Tok over nedlagt FM-frekvens

Anorak ble nominert hele tre ganger for samme jobb i Radio Lions, nemlig «The Distress Signal» for Amnesty, en jobb som vant gull i årets Gullblyanten (Ikke-kommersiell). «The Distress Signal» skapte oppmerksomhet om en ti år gammel sak fra El Salvador ved å kapre en av Norges nedlagte FM-frekvenser for å sende ut et nødsignal. Jobben er nominert i kategoriene Use of Audio Technology, Not for Profit og Use of Radio or Audio as a Medium

I designkategorien ble én norsk jobb nominert, nemlig den bejublede og Gullblyant-vinnende identiteten for DOGA av Creuna, som ble nominert i subkategorien Creation of a New Brand Identity.

Frivillig kaffe

Det ble også en norsk nominasjon i Outdoor Lions, nemlig Morgensterns utendørsjobb for frivillig.no, den «Magiske kaffeautomaten på Sagene» der en enslig pensjonist byr busspassasjerer på kaffe gjennom et Eurosize-board. Jobben har fått den engelske tittelen «Would You Have Coffee With a Stranger» og er nominert i subkategorien Standard Sites.

Ingen norske jobber kom seg på shortlist i Mobile eller Print. Vinnerne i Health & Wellness Lions blir annonsert under prisutdelingen mandag kveld, mens vinnerne i de øvrige kategoriene blir avslørt tirsdag kveld. Sperrefrist for pressen er 21.00 begge kveldene.

Kreativtforum.no er ikke til stede i Cannes for å dekke konkurransen i år, men foreningen er på plass på Plage Waikiki på torsdag denne uken for å arrangere den tradisjonelle shortlistfesten.