Sex (and the City) til salgs

Brandchannel har studert produktplasseringen i årets amerikanske filmproduksjon. Ford er selskapet som oftest opptrer på betalt plass, mens «Sex and the City: The Movie» er filmen som var lettest på den kommersielle tråden.

6146 a692a original

Mange av de norske filmanmeldelsene som kom i kjølvannet av «Sex and the City»-premieren tidligere i år påpekte at filmen fremstår som en eneste lang produktplassering, langt fra den mer «realistiske» virkeligheten som oppleves i den opprinnelige TV-serien.

Og det med god grunn: Trolig har ingen film solgt seg like ivrig som «Sex in the City», før eller siden.

Ford er på sin side det selskapet som er villigst til å betale for å opptre på film, og panelet fant at bilen var å finne i over 57 prosent av filmene som lå som nr. 1 på de amerikanske box office-listene fra 2007 til 2008.

Brandchannel-panelet har utdelt følgende priser i en uhøytidelig avstemming:

Prisen «Most Mouthwatering», som hyller en plassering som trolig fører til et øyeblikkelig innkjøp, går til Lois Vuitton i «Sex and the City».

Prisen «Perfect Fit», som går til produktplasseringen der film og merkevare har best kjemi: Manolo Blahnik og «Sex and the City»

Prisen «Welcome to reality», den oppdiktede merkevaren du helst hadde sett eksisterte på ordentlig: Stark Industries fra «Iron Man».

«Scene Stealer» går til merkevaren som stjeler oppmerksomheten fra skuespillerene: Ford Mustang i «I am Legend».

«Bomb», en produktplassering som ødela scenen den var med i: Nokia i «Cloverfield».

«Odd Couple», den mest klønete og trolig ineffektive produktplasseringen: LG mobiltelefon i «Iron Man».

Den aller gjeveste prisen, «Film Whore», altså filmen som selger seg til alle og enhver, gikk selvsagt til «Sex and the City».