Kinostorstua med egen vignett

Hovedsalen på Colosseum har gjort store investeringer i nytt teknisk utstyr, nye seter, større lerret, ny laserprosjektor og nytt kraftig lydanlegg. I tillegg har det fått en egen signaturvignett produsert av Nordisk Film Shortcut.

86865 1c3f5 original
86866 2ccf1 original
86867 b8adf original
86868 640c5 original
86885 a1fd9 original

– Vi ønsket å få publikums øyne opp for Colosseum som den fantastiske salen den er. For det er på Colosseum man skal gå for å se de virkelig store premierefilmene, sier markedsdirektør Erlend Bøksle i Nordisk Film Kino.

– Vi ønsket oss en slags THX-vignett som kunne vise frem de store oppgraderingene til publikum og samtidig gi Colosseum en identitet. Vi snakket med flere aktører og Shortcut kom opp med en ganske radikal idé om å lage en teknisk krevende signaturvignett som kun kan sees og høres i storsalen på Colosseum, sier Bøksle.

Lærte av filmhistorien

– Da vi fikk utfordringen tenkte vi stort med en gang, sier produsent Morten Nagel i Shortcut. – På lydsiden har du hele rommet å leke med både rundt publikum og i høyden. Derfor ønsket vi å gå «immersive» også på det visuelle med de unike mulighetene storsalen i Colosseum har for dette.

Det skulle se fantastisk ut, være relevant for kino og film som medium, og samtidig tåle å bli sett gjentatte ganger av publikum. Selskapet så til filmhistorien for å løse oppgaven.

– Picasso så at film, med dens ulike kameravinkler og klipp, kunne vise et øyeblikk, en følelse mer komplett fra ulike perspektiver, enn et maleri eller et fotografi. For oss var dette starten på en lang rekke assosiasjoner som ledet oss inn i abstrakte former. Vi starter også i sort/hvitt, som filmens historie, og har en eksplosjon av farger som når Dorothy trår ut av Kansas og inn i Oz. Vi avslutter det hele med hundrevis av fargesterke lysstråler fra den nye laserprosjektoren som ender opp på lerretet. I logoavslutningen er vi tilbake i sort/hvitt med referanser til filmhistorie både i bilde og musikk, forteller Henry Cummings, Creative Director i Shortcut.

En ny type lydgjengivelse

Lydsystemet AuroMax gir mye mer å spille på enn tradisjonell kinolyd, der den åpner for en helt ny lydgjengivelse gjennom to høydenivåer i surroundkanalene og på lerretet, noe som gir publikum en opplevelse av å være tilstede der opptaket er gjort.

For signaturvignetten ble det gjort opptak av et orkester og av Steinmeyer-orgelet i Nidarosdomen. I tillegg reiste de til Galaxy Studios i Belgia som har spesialisert seg på opptak i Auro3D-formatet. Musikken er skrevet av komponist og lyddesigner Petter Fagelund.

– Musikken er skrevet for å lokke publikum inn i den cinematiske verdenen, og for å underbygge den episke og historiske identiteten som Colosseum har. Sammen med lydeffektene får publikum virkelig oppleve hva lydsystemet er godt for, forteller Fagelund.

Vignetten kan sees i forkant av hver forestilling i sal 1 på Colosseum.