Sier «skjerpings» til seg selv

Kaffekjeden Starbucks er i trøbbel, og mye av det er selvforskyldt. Nå er gamlesjefen tilbake for å rydde opp.



Howard Schultz sto i spissen for Starbucks massive og suksessrikeekspansjon på nittitallet. Nå er han tilbake på broen, åtte år etterhan sluttet som administrerende direktør, denne gangen for å rydde opp.

Verdens største kaffekjede er midt oppe i sin første alvorlige krise. Ifjor var Starbucks-aksjen en av de aller dårligste aktørene påNASDAQ-børsen, og tall viser at man serverte langt færre kaffekopper isiste kvartal 2007 enn i året før.

Høye råvarepriser, frykten for en raknende økonomi og en stadig økendekonkurranse fra fast food-kjeder som McDonald's og Dunkin' Donuts gjørogså tilværelsen vanskeligere.

Forutså krisen Schultz forutså krisen i februar 07, da hanadvarte mot utvanning av merkevaren. For eksempel byttet kjeden ved ettidspunkt ut alle sine skinnende blanke og baristaopererteespressomaskiner, med den automatiske varianten. Ifølge Shultz bleresultatet at kundene syntes «nye» Starbucks virket sterilt ogupersonlig, uten den lidenskapen for kaffe som kafeene utstråltetidligere, melder The Economist.

Ifølge analytikere har kjeden vokst for hurtig. Selskapet har over10.600 kafeer i USA alene, og bortimot 5 nye filialer åpner pr. dag. Ettidligere mål var 20.000 i USA og 20.000 internasjonalt, men nå somhjemmemarkedet synes å være mettet, er det tvilsomt om ambisjonenopprettholdes.

Girer ned i USA Ifølge The Economist skal selskapet nå senkefarten på ekspansjonen i USA, stenge filialer som sliter og aksellerereekspansjonen over dammen. Samtidig ønsker han å forbedre kundenesopplevelse av kafeene.

Starbucks er forøvrig oppkalt etter den kaffe-elskende gasten ombord på«Pequod», båten som kaptein Ahab bruker til å jakte på Moby Dick, iHerman Melvilles roman av sammen navn.