Simonsen, Kollstrøm og Carlsen til Cannes

Cannes Lions har gitt tre nordmenn oppgaven å tjenestegjøre i hver sin jury under sommerens festival, den 60. i rekken.

22785 de72a original
På Konjakkhjørnet. Foto: Knut Røthe

Stein Simonsen fra McCann Oslo, Dagmar Kollstrøm fra Ernö og Preben Carlsen fra Trigger skal henholdsvis delta i jury for Film Lions, Radio Lions og PR Lions på festivalen som er i sitt 60. år, og som denne gang foregår 16.-22. juni. Utvelgelsen av jurymedlemmene er gjort av Capa i samarbeid med Kreativt Forum.

Så vidt vi vet er det første gang at to av de utvalgte jurymedlemmene allerede er veteraner i denne sammenhengen: Simonsen tjenestegjorde i Direct Lions i 2009, mens Kollstrøm deltok i filmjuryen i 2007.

Triggers Preben Carlsen er dermed eneste cannesjuryførstereisegutt (puh!), og den første vi snakker med om jurytjenesten.


Preben Carlsen. Foto: Trigger

KF: Har du dannet deg et slags inntrykk av hvilke typer jobber som har vunnet fram de få årene konkurransen har hatt egen PR-kategori?

– Vinnerjobbene i PR-kategorien, og for den saks skyld de fleste andre kategoriene som ikke handler om enkeltvirkemidler, kjennetegnes av at de bygger på store og innsiktsfulle ideer som evner å engasjere målgruppene på måter som gir ideene nytt liv. Vinnerjobbene har skapt kommunikasjonsarenaer som målgruppene selv har lyst til å være en del av og spre videre. Det ser med andre ord ut som relasjonsbegrepet i PR er i ferd med å få sin renessanse. Det er på høy tid, etter at faget i mange år har slitt med misforståelsen om at PR er de to første bokstavene i presseomtale.

KF: Betyr Cannes’ omfavnelse av kategorien at PR og reklamefaget nærmer seg hverandre?

– Hvis man skal skape resultater må man tenke løsninger som fungerer på tvers og utfyller hverandre. Man må skape en bevegelse i målgruppen, som de aktivt forholder seg til og aller helst deltar i. En konsekvens av dette er at alle deler av kommunikasjonsbransjen nærmer seg hverandre, enten delene heter PR, reklame, medierådgivning, event, digitalt eller noe annet.

Av internasjonale PR-jobber fra året som har gått, tror Carlsen det blir vanskelig å komme utenom Red Bull Stratos, der Felix Baumgartner hoppet i fallskjerm fra verdensrommet.

– Sjelden har et stunt skapt større engasjement over en hel verden, og det er nok et glanseksempel fra Red Bull på hvordan godt innhold i egne medier kan skape enorm verdi for en merkevare. PR-strategien bak PSYs Gangnam Style, verdens første musikkvideo med over en milliard visninger på Youtube, er også utrolig inspirerende, og fortjener heder og ære, hvis den blir nominert.

Skvetter når telefonen ringer

Forrige gang Stein Simonsen satt i Cannes-jury, kranglet han så busta føyk om definisjonen av direktereklame med juryformann David Sable, global toppsjef i Young & Rubicam. Simonsen delte ikke Cannes Lions’ «Alle skal med»-holdning hva gjelder kategoriinndeling.

Hovedutfordringen blir vel som sist, at de andre jurymedlemmene snakker så elendig norsk.


Stein Simonsen. Arkivfoto: Sebastian Ludvigsen

– Dette føles jo som en stor ære, akkurat så stor at jeg ikke føler meg helt trygg på at det er meg de mener. Kanskje det er en annen som heter det samme eller noe som ligner. Jeg skvetter litt hver gang telefonen ringer, frykter at de skal ringe og si at det har skjedd en fryktelig misforståelse. Særlig i og med at jeg ikke var så lett å ha med å gjøre der nede da jeg sist satt i juryen, som var i 2009. Tror det må ha vært svikt i de interne varslingsrutinene.

KF: Har du noen tanker om utfordringene ved oppgaven denne gangen, sammenliknet med 2009?

– Jeg forventer at det blir minst like mye innetid som sist, men kanskje litt mer tid brukt på å se og juryere selve reklamen. Og forhåpentligvis tilsvarende mindre på å diskutere grensene for kategorien, slik Direct-juryen jeg satt i sist måtte syslet litt for mye med. Hovedutfordringen blir vel som sist, at de andre jurymedlemmene snakker så elendig norsk, men heldigvis er jeg Facebook-venn med Alf Helge Straumfors (den nordligste landsdelens desidert beste engelsklærer på 90-tallet), så jeg får chatte litt med ham utover våren.

Radiokategori i vekst


Dagmar Kollstrøm: Foto: Ernö

Ernös Dagmar Kollstrøm tar juryoppgaven med fatning, som det meste annet. I 2007 hadde hun 4474 filmer å gå gjennom som jurymedlem i Film, mens radiokategorien hadde langt færre innsendte. I mellomtiden har filmkategorien krympet ganske drastisk, nær 1200 jobber fra 2007 til 2012, mens radiokategoriens tendens er omvent. I fjor endte Radio opp med 1784 arbeider, som et all-time-high etter et byks på over fire hundre jobber fra året før.

– Jeg har inntrykk av at det er hyggelig å sitte i radiojuryen. Bra å være i en jury der det er selve arbeidet du skal ta stilling til, og ikke en casefilm, sier Kollstrøm til kreativtforum.no.

– Utfordringen blir vel å få ordentlig grep på de jobbene som ikke er engelskspråklige i utgangspunktet. Men såvidt jeg har skjønt på andre som har juryert radio i Cannes, så går dette overraskende greit.