Skal belønne kvalitetsreklame

I Googles fremtidige system for TV-reklame vil annonsører bli straffet med stivere pris dersom publikum ikke liker reklamen de ser.

6783 2c22f original

Google har en radikal plan for å implementere et fremtidig annonsesystem for TV basert på AdWords-modellen som brukes på internett. Liker publikum det de ser, vil regningen for annonseplassen bli mindre. Reklame som seerne synes er irrelevant eller irriterende får en tilsvarende høyere prislapp.

Ifølge Tim Armstrong, annonsesjef i Google, har ikke det han kaller for «den største forandringen i selskapets forretningsmodell» noe med teknologi å gjøre, derimot handler det om å «implementere reklamekvalitet inn i forretningsmodellen.»

Selskapet er fremdeles en lilleputt på TV-reklame og har foreløpig ingen sabler å rasle med. Men ifølge Advertising Age er tanken er fascinerende ikke minst fordi TV-giganter som Mike Shaw fra ABC og David Poltrack fra CBS har lansert liknende ideer.

På nett er en Googleannonse et produkt av to variabler; prisen på annonsen og klikkraten. Selv om du har betalt mer enn alle andre betyr det ikke automatisk at du kommer høyest blant søkeordannonsene. Klikkraten blir dermed en slags garantist for kvaliteten. På TV-fronten ser Google etter andre kvalitetsgarantier, for eksempel den prosentvise andelen av et reklamebudskaps mottakere som ser reklamespotten fra begynnelse til slutt.

Tanken bak det hele handler om at TV likner mer og mer på internett, og at man vil bruke fjernkontrollen i stedet for musa til å studere hvordan seerne «surfer».

Google innrømmer at de fremdeles er langt fra målet. Teknologien setter foreløpige store begrensninger, og dessuten har ikke selskapet klekket ut hvordan man skal kunne implementere demografiske variabler inn i modellen.