Skal forske på vitenskapsformidling i krisetid

Forskningsrådet har sagt ja til å finansiere et stort og ambisiøst prosjekt som skal forske på effekten av formidling under pandemi. Det er vitenskapsformidlerne i oslobyrået Science Addiction som skal utvikle filmene, som i forskjellige versjoner skal testes på kontrollert, vitenskapelig vis.

96725 b95fe feature
Hva fungerer, og hva fungerer ikke? Prosjektet som forsker på dette, ledes av Jo Røislien. Foto: Mai Simonsen Krøgenes

– Etter å ha laget flere suksesser innen vitenskapsformidling, har vi siden vi starta Science Addiction hatt ambisjon om å få til reell forskning på forskningsformidling, noe som knapt har vært gjort, før nå, forteller Magnus Nome, som er CEO i byrået.

– Hva fungerer, og hva fungerer ikke? Kreatører og formidlere kan være dyktige, men resultatet blir så å si aldri testet på vitenskapelig meningsfullt vis. Vitenskapsfolk vet hva som er god informasjon og hvordan et utfall testes på kontrollert vis, men mangler ekspertisen på kreativ formidling som kreves for å engasjere og effektivt formidle kunnskap. Dette blir et sjeldent og veldig spennende samarbeid mellom kreativ bransje og tung akademia, fortsetter han.

– Resultatet kan hjelpe å forbedre formidling av viktig kunnskap, og Science Addiction vil kunne bli verdens første kommunikasjonsbyrå som kan skilte med «vitenskapelig dokumentert effekt», forteller han videre.

Ledes av kjent TV-fjes

Det er Universitetet i Stavanger som ble tildelt midlene, og i tillegg til Science Addiction er det flere tunge akademiske partnere i inn- og utland. Forskninsprosjektets resultater forventes publisert i 2022. Prosjektet ledes av Jo Røislien, kjent som TV-matematiker og programleder, men han er også professor i statistikk hos UiS og medgrunnlegger og kreativ leder i Science Addiction.

Om Science Addiction

Science Addiction består av regissør og grunnlegger Christian Holm-Glad («Med livet som innsats», «Kampen om livet», «Siffer», «Folkeopplysningen», reklamer og musikkvideoer), allerede nevnte Jo Røislien og CEO Magnus Nome («Folkeopplysningen», «Siffer» med mer, og tidligere ansvarlig redaktør i openDemocracy i London). På eiersiden i tillegg til gründerne er blant annet Bacon OSL og Dagens Næringsliv. Selskapet har samarbeidet med byråer som TRY, Anorak og Los&Co.


Annonse: