Skal gjøre eventbransjen bærekraftig

Marte Brennbakken og Synnøve Sagafos, begge med fortid fra selskapet Netlife, har etablert eventbyrået Andre Boller. De har ambisjoner om å gjøre eventbransjen miljøvennlig.

Sagafos og Brennbakken
Synnøve Sagafos (venstre) og Marte Brennbakken (høyre) har fokus på bærekraft når de lager eventer. Foto: Anne Valeur

– Et godt arrangement kan sammenlignes med en god digital brukeropplevelse. Opplevelsen skal være sømløs, du vet til enhver tid hvor du skal gå og hvor du kan løse problemene dine, sier gründer Marte Brennbakken.

Sammen med siviløkonom Synnøve Sagafos har hun startet eventbyrået Andre Boller. De har sikret seg navn som Y Oslo, Fæbrikstad og Social Media Days på kundelisten.

Arrangement ga blod på tann

Den store interessen for brukeropplevelse fikk de i designbyrået Netlife, der Brennbakken har jobbet i ni år og Sagafos har vært innleid som konsulent siden 2017. Der var de med å starte produkt- og designkonferansen Y Oslo, som er eid av Netlife.

Konferansen ble en suksess, og ifølge gründerne fikk de stadig forespørsler om å lage arrangementer for andre. Dermed så de muligheten for å starte et eget byrå.

– Vi synes det er for få arrangementer som har fokus på både bærekraft og gode brukeropplevelser. For oss er det en selvfølge at arrangementet skal etterlate minst mulig fotavtrykk. Vi pusher kundene og underleverandørene til å velge de beste løsningene for miljøet hele veien, sier Brennbakken.

Vekstambisjoner

Byrået har store planer om å vokse og har noen drømmekandidater som står klare til å hoppe ombord.

– Alle som har lyst til å lage arrangementer med et faglig budskap i bunn som tar folk og miljø på alvor er våre drømmekunder, sier Sagafos.

– Ja, også må folk slutte å lage kleine arrangementer hvor deltagerne kun sitter igjen med et nøkkelbånd og et minne om en energisk foredragsholder, som vant bronse i 1994 og som fortalte om hvordan du blir en fantastisk toppleder, avslutter Brennbakken.