Skal kåre verdens beste digitale design for tredje gang

For tredje året på rad, og som den eneste fra Norge, skal Marc Ligeti, Lead designer i Knowit Experience, sitte i juryen når den prestisjetunge konkurransen D&AD Awards i mai skal kåre verdens beste arbeider innen design og reklame.

Marc portrait liggende
Marc Ligeti skal juryere arbeider i kategorien Digital design i årets D&AD.

Å vinne en «Pencil» i D&AD Awards henger høyt i verdens kreative miljøer, der man får sine arbeider vurdert av en jury satt sammen av fagfolk fra hele verden. I fjor kom bidragene fra 76 land.

Marc Ligeti er en av Norges mest prisvinnende designere, og har så langt i karrieren vunnet over 85 nasjonale og internasjonale priser for sine arbeider, inkludert tre av D&ADs høythengende blyanter. For tredje året på rad har han fått oppdraget med å representere Norge og Knowit Experience som jurymedlem. Spesielt i år blir det også at juryen for første gang etter pandemien skal møtes in persona, i London, der sluttjuryeringen skal gjennomføres i mai.

Marc skal være med å juryere i kategorien Digital design. Den premierer design av produkter, plattformer, verktøy og tjenester som tilbyr ekstra gode opplevelser for brukerne, med evaluering av elementer som interaksjon, animasjon og designuttrykk.

– Å være jurymedlem i D&AD er å ha en lyttepost midt i det internasjonale design- og kommunikasjonsmiljøet. Det gir et unikt innsyn i det siste og beste av kreative arbeider fra hele verden, som igjen gir inspirasjon til det norske designmiljøet og vårt arbeid for norske og internasjonale kunder her hjemme, sier Marc Ligeti.

217929 e0ade550e58d41d39256a07ab7cab708 png

Om D&AD

D&AD er en organisasjon for det globale design- og reklamesamfunnet. Organisasjonens formål er å fremme og stimulere til høyt faglig nivå innen design og reklame. Hvert år samler den presisjetunge D&AD Awards kreative ledere, designere og innovatører fra alle kontinenter til å kåre verdens beste kreative arbeider. I 2022 ble nesten 12000 bidrag fra 76 land vurdert. Overskuddet fra priskåringene investerer D&AD i utdanningsprogrammer som hjelper nye talenter til å utvikle seg videre. De prisbelønte arbeidene og vurderingene som ligger til grunn danner også verdifulle læringsressurser for studenter og nye kreative talenter rundt om i verden.