Skal lage visuell profil for «superdirektorat»

Brandlab Oslo har vunnet oppdraget med å utvikle en felles visuell profil for det nye Miljødirektoratet.

36908 5ca16 original
Fra venstre: Designer Truong Vu Pham, designer Vegard J. Aspelund, prosjektleder Lill-Hege Sæter, konsulent og kundeansvarlig Jon Styrkestad Haukaas.

MIljødirektoratet etableres 1. juli når Klima- og forurensningsdirektoratet i Oslo (Klif) slås sammen med Direktoratet for naturforvaltning (DN) i Trondheim.

Bakgrunnen for sammenslåingen er Regjeringens ønske om en mer helhetlig miljøpolitikk. Det nye «superdirektoratet», med nærmere 700 ansatte, skal være en tydelig autoritet innen miljøspørsmål, og en etat som kan håndtere morgendagens miljøutfordringer.

– Vi er stolte over å ha fått Miljødirektoratets tillit og tar det som nok en bekreftelse på at vår strategiske tilnærming og prosess er attraktiv for mange kunder, sier konsulent Jon Styrkestad Haukaas i Brandlab.

Kort tidsfrist

Miljødirektoratets visuelle profil må være klar, og implementert med nye nettsider, til 1. juli. Det er svært liten tid for en så omfattende prosess. Haukaas påpeker at den stramme tidslinjen gjør oppdraget utfordrende, men viser til at byrået har erfaring i å håndtere pressede prosesser.

– Et godt eksempel er Kværner, hvor vi utviklet ny visuell profil og implementerte den i løpet av tre måneder, sier Haukaas.

Ifølge Miljødirektoratet skilte Brandlab seg ut gjennom en solid dokumentasjon av oppfylte tildelingskriterier, både i pre-kvalifiseringsrunden, i forhandlingene og i sitt reviderte tilbud.

– Brandlab ga oss trygghet for at de ville kunne løse oppgaven på en god måte, blant annet ved å synliggjøre solid kompetanse på design, prosjektstyring og kvalitetssikring. De hadde også gode referanser, sier kommunikasjonsdirektør i Direktoratet for naturforvaltning, Bård Bjerkaker.