Skal promotere nordisk kreativitet i Cannes
Her er showreelen som er satt sammen av det uavhengige byrånettverket Creative North for å promotere nordisk kreativitet og kommunikasjon under sommerens Cannes Lions-festival.
Ved begynnelsen av året ble byråledere og kreative ledere fra mer enn 35 nordiske kreative byråer samlet i København under Creative North Summit. Hensikten var å finne måter å demonstrere hva nordisk kreativitet handler om for resten av verden, blant annet ved å sette sammen en nordisk showreel.
I dag teller Creative North 55 byråer, inkludert norske aktører som TRY, SMFB, Anorak og Per Høj.
– Bare det å få mer enn 50 byråer til å samarbeide beviser nesten poenget. I Norden er vi samarbeidsvillige av natur, og ikke redde for å gå inn i ukonvensjonelle konstellasjoner hvis det tjener en høyere hensikt. I tilfellet Creative North har vi organisert en hel region for å promotere nordisk kreativitet på en global skala, sier Jakob Stigler, som er styreformann i nettverket og gründer og partner i Mano.
I mediespilleren ser du en trailerversjon av showreelen. Den fullstendige showreelen kan du se her. Filmen ligger også på nettstedet til Creative North.
– Casefilmen til verdens beste kampanje
Av 70 innsendte reklamecase ble 10 valgt ut til den første Creative North-showreelen på demokratisk vis. Av disse er hele fem jobber fra danske byråer, tre svenske, én norsk og én finsk.
– Jeg fikk gåsehud da jeg så de utvalgte casene og trailerne. Dette er rett og slett casefilmen til verdens beste kampanje; du vil ha mer og du brenner etter å vite hvordan disse utrolige ideene ble til. Det er nøyaktig det avtrykket vi ønsker å etterlate oss internasjonalt, sier Stigler.
I tillegg til arrangementet under Cannes Lions i juni, jobber nettverket også med å utvikle og lansere et pan-nordisk talentprogram.
Her er kampanjene som er med:
- «The Swedish Number» av Ingo for Svenska Turistföreningen
- «The Things We Share» av &Co/Noa for TV 2 Danmark
- «The DNA Journey» av &Co/NOA for Momondo
- «Help A Dane» av &Co/NOA for Kræftens Bekæmpelse
- «Do It For Mom» av Robert/Boisen & Like-Minded for Spies
- «Trailer Assist» av TRY for Harald A. Møller/Volkswagen Norge
- «#Iamtomoffinland» (lanseringskampanjen for filmen «Tom Of Finland») av Bob The Robot, Finnkino & Helsinki-Filmi
- «Sheep View» av Liquidminds & Sansir Danmark A/S for Visit Faroe Islands & Atlantic Airways
- «The Blue Bag» av IKEA Creative Hub & Acne for IKEA
- «Humanium Metal» av Åkestam Holst & Great Works for Im/Humanium Metal
The Creative North Showreel 2018 – The Trailer