Skal selge Nord-Norge til Europa

Dinamo har etter en omfattende byråkonkurranse vunnet oppdraget med å lage kommunikasjonskonsept for Nordnorsk Reiseliv AS.



Byrået skal utvikle både grafisk profil og kommunikasjon. Formålet med satsningen er å rekruttere nye reisende fra «Det kontinentale Europa», og «unge og eldre par på reise uten barn» er hovedmålgruppen. Innsatsen gjelder allerede for sesongen 2010.

Rotter seg sammen. De tre nordligste fylkene har i 2009 gått sammen om å opprette markedsføringsselskapet Nordnorsk Reiseliv AS, for å etablere og videreutvikle Nord-Norge som et helårs reisemål. Landsdelen satser i 2010 stort på å ta posisjon i det kontinentale europeiske markedet, og tar opp konkurransen internasjonalt med Nord-Finland, Island, Skottland og New Zealand.

Nord-Norge skal vinne på markedets ønske om opplevelser i spektakulær natur, enestående naturfenomener og kultur og levesett som er skapt av menneskenes tilpasning til naturen, melder byrået.

– Aldeles rallemax! Som en del av prosjektet skal det blant annet utvikles et eget Nord-Norge merke, eget symbol/logo, et slagord for landsdelen som reisemål samt en felles nettside. Tekstforfatter i Dinamo, Stein Simonsen, er henrykt over å få promotere landsdelen han selv er født og oppvokst i.
– For å bruke et lokalt uttrykk fra heimbyen Mo i Rana må jeg si at dette blir aldeles rallemax, sier Simonsen.

Leder for design hos Dinamo og kundeansvarlig for oppdraget, Anniken Fjeldberg, er ikke mindre entusiastisk.
– Dette er en unik mulighet til å skape oppmerksomhet rundt Nord-Norge. Det er fantastisk å få være en del av denne prosessen hvor tre fylker har slått seg sammen og virkelig satser stort på å ta en posisjon i det europeiske markedet, sier Fjeldberg.

Stor-team på kunden er kundeansvarlig Anniken Fjeldberg, seniordesigner Kristine Lillevik, grafisk designer Levi Bergqvist og prosjektleder Turid Rønningen fra Dinamo Design og tekstforfatter Stein Simonsen, AD Torstein Greni og rådgiver Christin Utigard fra Dinamo Reklame.