Ski-VM 2011 til Brandlab

Brandlab stakk av med den prestisjetunge prosjektet Ski-VM 2011 i konkurranse med Dinamo Design og Scandinavian Design Group.

Markeds- og kommunikasjonssjef for Ski-VM, Egil Storaas forteller at Brandlab utmerket seg på flere strategisk viktige punkter.
– Brandlab hadde en kompetanse og en mentalitet som passet oss. De evnet å ta tak i utfordringene som en god visuell identitet skal bidra til å løse. Alle Oslo-folk uansett alder, har en positiv holdning til Holmenkollen og mener dette er et viktig monument. Brandlab overbeviste oss om at de har den rette innstillingen til å ta tak i og foredle denne innsikten.

Sju designmiljøer ble kontaktet, og etter samtaler med de enkelte valgte organisasjonskomiteen å invitere tre byråer til å levere anbud.
– Her var problemet hvordan å ivareta tradisjon og stolthet for viktige symboler, og samtidig gjøre nordiske skigrener viktige for unge folk, forklarer daglig leder i Brandlab, Monna Nordhagen.

Rød tråd Den visuelle identiteten skal gå i gjennom hele arrangementet som en rød tråd, forteller Storaas.
– I hele prosessen har vi hentet ekspertråd fra NRK som har senderettighetene, fra Bentein Baardson i forhold til kunstnerisk uttrykk og regi, i tillegg til design- og arkitektfaglig kompetanse fra blant annet Snøhetta. Det er gjennom den visuelle identiteten at vi danner grunnlaget for hvordan hele arrangementet skal oppleves for deltagere og publikum, sier Storaas.

Ski-VM 2011 skal arrangeres i Holmenkollen i Oslo i februar/mars 2011.