Slakter filmskolen

Produsent Dag Alveberg sier han ble overrasket og flau da han så årets avgangsfilmer fra Filmskolen på Lillehammer. Han mener skolen framstår som middelmådighet satt i system.

Avgangsfilmer fra de nordiske filmskolene ble vist under Nordisk Film og TV-fonds årlige arrangement forrige helg. De tre norske filmene ble vurdert som dårligst.
– De mangler kunnskap, lyst til å fortelle en historie. De mangler faktisk det meste. Jeg var overrasket og flau, for å si det rett ut, sier produsent Dag Alveberg («Elling»-filmene, «Kunsten å tenke negativt», «Den siste revejakta»), som satt i juryen. I siste utgave av bransjebladet Rushprint er han meget kritisk til filmene og skolen.

Kritisk for norsk film – Jeg må si jeg ble sjokkert over kvaliteten på det jeg så. Det samme ble mine kolleger i juryen som kom fram til at de tre dårligste filmene var de norske. Nesten ingen av filmene hadde en historie å fortelle, de virket unspirerte og retningsløse. Om dette er nivået på filmene til avgangselevene framover, er det svært kritisk for norsk film, sier han til Rushprint.

Alveberg mener at skolen etter en god innledende periode, har snudd dramatisk i kvalitet.
– Nå for tiden framstår Den norske filmskolen som middelmådighet satt i system. Jeg mener noe må gjøres i forhold til uttaket til skolen, det er der det starter. Det er feil personer som har ansvaret for inntaket, feil personer som slipper elever inn og feil folk som sitter som sensorer.

Det svakeste ledd Det er spesielt regiutdanningen som gjør Alveberg bekymret.
– Vi trenger å styrke regissørene, de er det svakeste leddet i norsk film i dag. Vi trenger uteksaminerte regissører som har noe på hjertet og som er villig til å sloss for det. Men det ser det ikke ut som vi makter å utvikle innenfor skolen slik den drives i dag, sier Alveberg til Rushprint.

På bildet: Fra innspillingen av «Mors Elling», foto/copyright: Virre Dahl/Maipo Film&TV-produksjon.