Slakter miljøannonser

StatoilHydro høster kritikk fra flere hold for sin nye kampanje.

11161 bb2fe original

Både Bellona-nestleder Marius Holm og SVs energipolitiske talskvinne Inga Marte Thorkildsen mener oljegiganten bløffer med sin siste annonsekampanje.

Sistnevnte mener kampanjen er en sak for Forbrukerombudet.
– Jeg mener ærlig talt at de villeder. De har en god fornybardivisjon, men det er en veldig liten del av det de driver med. Jeg lurer på om Helge Lund har noe miljøengasjement overhodet, sier Thorkildsen til Aftenposten.

– De vil at vi skal tro at StatoilHydro er et snilt oljeselskap som er mye snillere enn andre oljeselskap. Der er jo norsk, må vite, sier hun.

Mye å være stolt av
StatoilHydro benekter på sin side at de vil gjøre seg snillere enn alle andre, men at norsk oljeindustri generelt har mye å være stolt av.
– StatoilHydro er fire år på rad rangert på topp blant verdens olje- og gasselskaper på Dow Jones' bærekraftsindeks. Produksjonen av olje og gass på norsk sokkel er i gjennomsnitt 60 prosent mer energieffektiv enn det globale gjennomsnittet, svarer informasjonsdirektør Ola Morten Annestad i StatoilHydro.