Slettmeg.no mot nettmobbing

Slettmeg.no har siden sin lansering 8. mars 2010 fått over 700.000 treff. Itera Gazette bistod Datatilsynet med identitets- og navnutvikling.

5798 3cfeb original


Forrige søndag besluttet rosabloggeren Emilie «Voe» Nereng å avslutte sin populære blogg. 14-åringen har fått nok av negative kommentarer og mobbing, og sier selv at hun har problemer med å takle denne delen av blogger-tilværelsen. Hun er ikke alene. Et stadig økende antall mennesker, særlig unge, føler seg plaget og misbrukt på internett gjennom negativ omtale, falske profiler, bilder og liknende.

– De tenker ikke gjennom at det faktisk er et menneske som sitter der. Dette har tatt fullstendig av, sier Ole Morten Knudsen, leder for slettmeg.no.

Ifølge Knudsen er voksne omtrent like ivrige til å sjikanere som ungdom.

– Når voksne først sjikanerer, er de ganske grove. Ungdom sier ofte at «oi, det var ubetenksomt» når de blir kontaktet. Men voksne sier «nei, her har jeg rett, jeg ønsker ikke å gå tilbake på sjikanen».

Slettmeg.no er blitt en av medienes mest pålitelige kilde i forbindelse med slike saker.
– Vi i Itera Gazette er glade for å ha kunnet bidra med å synliggjøre og tilrettelegge for denne nettjenesten sammen med Datatilsynet. Det er helt tydelig at behovet for en slik side var stort, og tallene viser at Datatilsynet i stor grad har lyktes i å nå ut til målgruppen, sier markedsdirektør i Itera Gazette, Ida Margreta Halvorsen.

Filmkampanje. Slettmeg.no har også en populær filmkampanje gående. Denne er laget av regissørteamet Kristoffer Joner og Bjørn Arne Odden fra Filmhuset. Les mer om denne her.