Small film kjøper seg selv

Etter mange år som selskap i A-pressen har fire av medarbeiderne i produksjonsselskapet gått sammen og kjøpt aksjene.

5974 52826 original

Du har kanskje fått med deg at det foregår ting i A-pressen? Slik som at de selger TV 2 til danske Egmont, og at de går med planer om å kjøpe Edda Media. At Small film nå selges har ingenting med Edda-kjøpet å gjøre, forsikrer en lattermild Elisabeth Enstad, produksjonsselskapets daglige leder siden oppstarten.

– He he, nei, det var ikke slik at Small film ble solgt for at A-pressen skulle få råd til Edda Media. Men selskapet rydder i rekkene, og Small film var ikke del av selskapets kjernevirksomhet, forklarer Enstad.

Var det å bestemme seg for å kjøpe en vanskelig beslutning?

– Ja, vi satt i tenkeboksen en stund, og så ble vi fire enige om å gå sammen.



De nye partnerne er daglig leder Elisabeth Enstad, produsent Rut Solli, AD Ragnhild Bruusgaard og regissør Mikkel Ohrvik. Disse fire eier nå 100 prosent av aksjene og tok over driftsansvaret av selskapet 1. januar. Med på laget er også regissørene Birger Libell og Michael Pfleghar.

Større ansvar, ny glød
. Å overleve i 15 år i medie- og kommunikasjonsbransjen er ingen smal sak. Small film har denne hele tiden hatt stødig økonomi og drift. De nye partnerne ser frem til å drive selskapet videre i samme gode ånd og føler seg godt kreativt rustet for det nye året.

– I praksis betyr det svært lite, bortsett fra at ansvaret på ledelsen blir større. Kundene vil snarere merke mer entusiasme og pågangsmot, en ny glød. Vi føler det litt som om vi har blitt voksne og endelig har flyttet hjemmefra. Vi skal fortsatt være klassens mest stabile leverandør på reklamefilm i lavprissegmentet og vil øke fokuset på tilpasning til digitale flater og miljøer, forteller Enstad.

Trofaste leieboere.
Det var Birger Libell som for 15 år siden hadde gründertanken om å danne et produksonsselskap som dyrker lavpriskonseptet. Da jobbet han i Reel Image i Oscarsgate. Da Elisabeth Enstad kom til som daglig leder ble det orden på sakene, og selskapet flyttet inn i samme hus i 6. etasje. Der bor de fremdeles.

– Det har vært en fin tid med A-pressen, men det er liten tvil om at det var på tide med forandring. Og selv om forandringen for kunder og underleverandører blir umerkelig kjenner vi internt allerede en stemningsforandring som utvilsomt vil komme kundene våre til gode, avslutter Enstad.

I mediespilleren ser du selskapets show-reel. De har for øvrig en rykende fersk nettside som lanseres i disse dager: www.smallfilm.no.