Smeltet om plastgitarer til Sølvtagg

Mars-sølvtaggen går til Anorak for kampanjen på vegne av instrumentforhandeleren 4Sound.

46531 9ea88 original
Anorakteam: Peter Power, Ottar Langåsdalen, Torgeir Vierdal og Jens-Petter Aarhus

Gitarens posisjon så ut til å svekkes, og både på ønskelister og hitlister har den de siste årene glitret med sitt fravær. I en stadig mer digital musikkverden ønsket instrumentforhandler 4Sound å snu denne trenden. De kontaktet Anorak, og samarbeidet ble et rocka smelteprosjekt som resulterte i Sølvtaggen for mars 2014.

Fra plastgitar til vinyl

For å markere overgangen fra konsollspill til gitarspill hadde Anorak en idé om å smelte om gamle Guitar Hero-gitarer til nye vinylplater. Det fysiske resultatet besto av låter av populære norske band som ble sendt tilbake til plastgitarens tidligere eier sammen med noter og tilbud på gitarer og gitarkurs. Kampanjen «Gitarer trenger helter» er produsert av Good Morning for kunden 4Sound.

– Juryen var veldig samstemte i at dette er en særdeles original idé, sier juryleder Kristian Lyse. Det skjer utrolig mye på en gang her, men grunntanken om å smelte om PlayStation-gitarer til vinylplater med musikk som vordende gitarister kan øve seg til med sin nye gitar, er rett ut strålende. Og det er jo unektelig noe veldig rock ’n rollsk over å bare smelte ned «plastdritten»!

– Det begynte med en enkel innsikt vi fant i en britisk undersøkelse, forteller Peter Power, kreatør i Anorak. Har du eid en Guitar Hero-gitar er du mer tilbøyelig til å kjøpe deg et ordentlig instrument enn andre. Med andre ord en bra målgruppe for 4Sound, som selger gitarer. I tillegg visste vi at Guitar Hero er et av Norges mest solgte spill, men at det gikk ut av produksjon i 2011 og at det sannsynligvis lå masse plastgitarer og slengte rundt om i Norge. Utfordringen var å komme opp med en idé som kunne aktivisere denne gjengen og gi dem en god grunn til å stikke innom en 4Sound-butikk. Pluss at det var litt komplisert å smelte om plastgitarer til vinylplater, avslutter Peter Power.

Det er laget både casevideo og casepresentasjon for kampanjen.

Burgerexodus ga andreplass

DIST Creative anbefalte Burger King å rydde opp i klientellet på deres Facebook-side gjennom å tilby dem som ikke virkelig elsket Burger Kings Whopper en bestikkelse for å forlate siden deres og aldri komme tilbake. Når fristelsen er ikonburgeren til Burger Kings nemesis, Bic Mac fra McDonald’s, så må de som tok tilbudet med rette kalles Whopper Sellouts. Nodes stod for produksjon.

– Veldig forfriskende å se en Facebook-kampanje som ikke handler om å få flere likes, men faktisk aktivt gjøre tiltak for å kaste ut «the haters» og skape et større engasjement og en reell community blant dem som velger å bli, sier juryen.

Frysende gutt smeltet hjerter

Släger og Pure Content stod bak den mest omtalte av månedens innsendte jobber, hvor SOS Barnebyer lot en ung gutt sitte og fryse på et busstopp. Hendelsen ble filmet med skjult kamera, og responsen fra forbipasserende var varm nok til å smelte et nokså kaldt mars-Norge. Filmen ble delt og vist over hele verden, og donasjonene til Syria steg betraktelig i perioden.

– Juryen var noe delt på hvordan vi skulle håndtere denne jobben, da den både traff oss i hjerterøttene og i resultatsoppnåelsesrøttene. Grunnen til at den ikke går helt til topps, er at den ikke treffer like godt på originalitet og produksjonsverdi som toppjobben. Det er en vakker jobb, som definitivt leverer. Problemet er bare at vi har sett flere lignende grep gjort før, og da kan man ikke gå til topps i det som helt i grunn er en kreativ konkurranse.

Team-medlemmer fra Anorak og Good Morning som ikke var til stede under fotografering: Ina Egelandsdal, Simen Idsøe Eidsvåg, Hedwig Øgreid, Jørgen Winsnes, Robert Bue, Karen Vaksdal Madsen, Alexander Svaetichin, Andreas Grødtlien, Ida Thurmann-Moe og Skambankt.