SMFB ble best av de nordiske

Med et gull, et sølv, tre bronse og seks nominasjoner ble SMFB best av de nordiske byråene i Cannes Lions.

38126 bf33f original

Tatt i betraktning Norges posisjon og størrelse på verdenskartet, er det ikke nødvendigvis dramatiske forskjeller på et «godt» eller et «dårlig» norsk år i Cannes Lions-sammenheng.

Likevel bør det ikke herske noen tvil om at norske byråer har hatt sitt beste Cannes-år på lenge (den forrige toppen var i 2006, da vi hentet hjem 10 løver). I år teller den samlede norske løveflokken tolv.

Og det er SMFB som troner øverst på pallen med et gull, et sølv, tre bronse og seks nominasjoner (man regner ikke vinneren som den med flest løver totalt, men rangert etter valør). Fire av løvene vant byrået for Geox Amphibiox, den femte, en bronse, gikk til IKEA for «Flyttekampanjen».

– En bekreftelse

– Hver dag diskuterer vi hvordan vi kan bli flinkere, jobbe smartere og lage bedre reklame. Bransjen endrer seg i et voldsomt tempo, det stilles høyere krav og kompleksiteten i prosjektene bare øker, så vi vet at vi må utvikle oss og bli litt bedre hver eneste dag, sier byråleder i SMFB, Christian Steen.

– Når vi da får en bekreftelse på at det vi driver med holder et høyt internasjonalt nivå, så er det både en indikasjon på at vi er på rett vei og en stor motivasjon til å jobbe enda hardere. Målet vårt er å være et jævlig bra reklamebyrå som lager kommunikasjon for norske og internasjonale merkevarer, som også legges merke til langt utover Skandinavias grenser, avslutter Steen.

Slo svenskene

På andreplass blant de norske finner vi Try/Apt med et gull, en bronse og ni nominasjoner. Gullet gikk til Amnesty-kampanjen «Nei er nei» i PR Lions, mens bronsen gikk til Canal Digital-filmen «Eggstokker».

I nordisk sammenheng er det svenske Mobiento som tok andreplassen med et gull, et sølv og to nominasjoner. Dersom kvantiteten hadde diktert hvem som var best, ville æren tilfalt Åkestam Holst, som fikk et sølv, seks bronse og 13 nominasjoner (byrået blir rangert som nr. 4 blant de svenske).

Øvrige norske Cannes-vinnere: HES, Anorak og Notch vant et sølv i Mobile Lions for «Kaizervirus», SDG og Inne Design vant to bronse for «Melkerampa» i Design Lions, McCann vant en film-bronse for «Grandpa’s Magic Trick» for Widerøe, mens DDB Oslo vant film-bronse for SAS-filmen «Daddy’s Girl».