SMFB kjøper designbyrået Frank

Reklamebyrået SMFB og designbyrået Frank blir ett selskap. – Sammen skal vi oppfylle kundenes ønske om markedsledende reklame og design, sømløst i samme hus.

SMFB Samlet
Fra venstre: Gudleiv Bjørklund, Oscar Michaelsen, Kristian Schøning-Kristiansen, Charlotte Mjaaseth, Stine Langehaug og Fredrik Melby.

– Dette gir oss en helt ny bredde og enda større dybde strategisk, kreativt og i produktutvalget vårt. Frank er et fantastisk byrå, som er idédrevet og konseptuelt tenkende i utvikling av design. Vi har samme verdigrunnlag og samme kompromissløse fokus på kreativitet. Det gjør oss til en perfekt match, sier administrerende direktør i SMFB, Kristian Kristiansen.

Frank er anerkjent for strategisk og kreativt arbeid for kunder som Devold, Anton Sport, HomeNet, Stokke, Tine, Slettvoll og Leiv Vidar. Designbyrået har seks fast ansatte og fem fastlancere, som alle blir med inn i det nye fellesskapet.

Byråleder i Frank, Oscar Michaelsen, skal jobbe videre med kunder, men går også inn i en nøkkelrolle som kommersiell leder i SMFB, med ansvaret for strategisk og kommersiell posisjonering.

– Vi kunne ikke drømt om et bedre byrå å slå oss samen med. SMFB har alltid vært beundret for sitt imponerende og slagkraftige arbeid. Kundene etterspør akkurat det vi skaper sammen nå. De vil kjøpe reklame og design samme sted, med konsistent strategi og sømløst samarbeid i ett team og ett selskap. Men de vil også ha det aller beste, og da har de måttet velge to forskjellige leverandører. Nå får de alt samlet i ett miljø, sier Michaelsen.

Tverrfaglig erfaring

Frank har lang erfaring med tverrfaglig utvikling av strategi, design og kommunikasjon, etter at de på sin side kjøpte TBWA|Oslo i 2013. Michaelsen skal jobbe tett med SMFBs designsjef Fredrik Melby, som kom fra Anti i 2019.

– Vi har et imponerende lag i SMFB, som nå blir enda bedre. Dette er et stort steg inn i en kjempespennende og helt ny fase for oss. Vi gleder oss til å levere nyskapende, helhetlige tjenester til alle kundene våre. Dette kommer til å gi nye muligheter fra første stund, sier Kristiansen.

SMFB tok et lignende grep da produksjonsavdelingen Factory ble opprettet for syv år siden. Da etterspurte kundene markedsledende implementering, gjennomføring og utnytting av strategier og plattformer. Det har vært en suksess for både byrået og kundene, ifølge Kristiansen.

– Vi har sett hvor verdifullt det har vært å ha implementering og produksjon internt, for å sikre kvaliteten fra idé til sluttprodukt. Med Frank med på laget styrker vi denne dimensjonen ytterligere, i å gi kundene en fantastisk totalleveranse, sier daglig leder i SMFB Factory, Stine Langehaug.

I dag jobber SMFB med kunder som Circle K, Mondelez Int. & Freia, VG, Ruter, Intersport, Obs, Specsavers, Stokke, Insignia og RiksTV.

– Listen over imponerende arbeid er lang. Med SMFBs internasjonale erfaring, strategiske og kreative slagkraft kommer vi nå til å kunne tilby et bredere repertoar med verdiskapende ressurser for oppdragsgiverne våre, sier Michaelsen.

SMFB flytter i slutten av november inn i helt nye og nyoppussede lokaler i Oslo. Byrået hadde i 2019 en byråinntekt på 90 millioner kroner og 12,2 millioner kroner i driftsresultat.

Byrået lanserer samtidig nye hjemmesider på SMFB.com.