SMFB var med på Grand Prix-laget

Forsman & Bodenfors vant Grand Prix i Eurobest for kampanjen «Sweden on Airbnb», med på laget var SMFB Engine som sentral samarbeidspartner.

87718 1d845 original
Fra venstre: Hege Osvoll, Kristjan Mar Hauksson og Lene Haugerud. Foto: Michael Johnsen / SMFB

Tidligere denne måneden vant Forsman & Bodenfors kampanjen en Grand Prix i Eurobest i kategorien Excellence in Media Execution. SMFB Engine sto for mediestrategien, PR- og influencer-strategi og sosiale medier.

Det var i mai at Forsman & Bodenfors og SMFB Engine, på oppdrag fra Visit Sweden, la ut Sverige og den svenske allemannsretten på Airbnb. Basert på prinsippet om at alle i Sverige har rett på å bruke naturen, ble svenske naturskjønne områder publisert som boligannonser på nettsiden.

Teamet hos SMFB Engine besto av prosjektleder Hege Osvoll, content manager Lene Haugerud og konsulent Kristjan Mar Hauksson. Med et begrenset budsjett, ble kampanjen spredt for Airbnbs milliontalls besøkende via presse, influencere og sosiale medier.

– Mediestrategien var PR-styrt. Vi tok aktivt kontakt med journalister og redaksjoner, og kontaktet over 200 journalister individuelt, med fokus på USA. Den virale spredningen som fulgte var noe vi ikke hadde kunnet forestille oss, sier Osvoll.

– Det var utrolig givende å ha en kunde som var villig til å ta sjanser når det kom til mediestrategi. Og det viste seg å være lønnsomt.

– Nøkkelen var timing

Kampanjen var en global suksess, med pressedekning i 138 land. I kampanjeperioden, mai til juli 2017, økte antall bookinger i Sverige fra USA med 45 prosent sammenlignet med året før.

– Nøkkelen til denne kampanjen var timing, og selv om vi hadde en plan B i bakhånd, så vi fort at vår opprinnelige strategi fungerte som planlagt. Jeg kan med hånda på hjertet si at dette er en av de artigste kampanjene jeg har jobbet på, sier Hauksson.

Følgende var også involvert hos SMFB Engine: prosjektleder Suvita Ballchand, Thor Matthiasson (paid media strategy), Diemut Haberbusch (blogger outreach) og Performance Manager Ida Houkjær Jørgensen.