Smil vant Sølvfisken

Sølvfisken for mars går til SMFB for Smil-reklamefilmen «1955», som også topper Dagens Næringslivs reklamefilmmåling for mars.

10061 3d3ae original

Etter mange års fravær fra norske TV-skjermer gjorde Kraft Freia-sjokoladen Smil et comeback i mars med ny reklamefilm laget av SMFB.

Populær film I tillegg til å vinne Sølvfisken for mars, topper den også reklamefilmmålingene som Mediacom utfører for Dagens Næringsliv, hvor 58 prosent svarte at de likte filmen bedre enn annen TV-reklame.

Konseptet har fra starten av i 1955 vært at Smil er skapt for å deles, noe byrået valgte å beholde, om enn i en litt ny tapning.
– Man skrider ofte litt ærbødig til verket med Freias produkter, så også med Smil. Man føler man har et ansvar for å bringe en tradisjon videre, og at mange av produktene ikke bare tilhører Freia, men også det norske folk, sa Stig Bjølbakk, kreativ leder i SMFB til KF da filmen ble lansert.

Ingen konkurranse I TV 2s månedelige reklamefilmkåring denne gangen var det «no contest.» Juryens dom er overstrømmende:
– Det ble en klar sølvfisk i mars måned. Filmen «1955» for Smil er en usedvanlig vellaget og gjennomført reklamefilm. Den forteller en historie som er relevant, og som tillegger produktet tradisjon og god smak på en overlegen måte.

Team på jobben:
Byrå: SMFB
Tekst: Stig Bjølbakk
AD: Carl-Erik Conforto
Konsulent: Christian Steen
Prosjektleder/Byråproducer: Camilla Von Borcke
Ansvarlig hos kunde: Line Aarnes, Chris Samways
Regi: Kasper Wedendahl, Bacon