Snorre og Maja starter Bureau
De siste seks årene har de tidligere POL-kreatørene skapt prisvinnere og folkefavoritter for blant andre Coop Extra, Norsk Tipping og NRK TV-Aksjonen. Nå tar Maja Folgerø og Snorre Martinsen steget ut fra den tradisjonelle reklamebransjen, og starter sitt eget Bureau.
Om partnerne
Maja har bakgrunn som kreatør og tekstforfatter fra BBH i New York, Åkestam Holst i Stockholm og Try i Oslo. Snorre har tidligere jobbet som kreativ strateg for Naked Communications, kreativ leder i MK Norway, Art Director for Saatchi & Saatchi.
Ikke et reklameBureau
– Det er ikke tilfeldig at vi har tatt bort reklame fra Bureau. Når jobben din er å fylle flater, så gir du ikke uavhengige råd, sier Snorre Martinsen. For oss ligger det ingen prestisje i om et oppdrag ender med produktutvikling, markedskommunikasjon eller intern begeistring.
I dag jobber Bureau med aktører innen transport, matproduksjon og netthandel.
– Vi har blitt veldig positivt tatt imot, og har allerede blitt invitert inn i pitcher alene og med samarbeidspartnere. Vi er jo bare to, så vi må bygge stein på stein. Foreløpig er vi godt fornøyd med å være på plass i nye lokaler, i gang med prosjekter - og tar det hele som man skal: En mulighet av gangen.
Kreative rådgivere
Bureau-partnerne tenker langsiktig når de bytter tittel fra kreatører til kreative rådgivere.
– Endelig er det oss kunden snur seg mot når de lurer på hva rådgiveren mener, sier Maja Folgerø.
– Vi har gitt kreative råd i alle år, men ikke hatt den samme tyngden. Det er egentlig litt rart at kreatører finner seg i å være møtets «comic relief». Vi tror det er på tide med en revolusjon som tar kreativitet mer på alvor. Da ville kanskje de stillestående timeprisene i den kreative bransjen gått opp også?
Satser på bærekraft
Som team i Pol fikk Snorre Martinsen og Maja Folgerø FN-prisen for bærekraftig kommunikasjon to ganger. Nå skal de bare jobbe med oppdragsgivere som vil bidra til det grønne skiftet.
– Det krever at vi samarbeider med de flinkeste rådgiverne på klima, politikk, analyse og teknologi. Etter mange kaffekopper, har vi funnet partnere vi vil gå i klimakrigen med.
Bureau er medlem av UN Global Compact sammen med over 222 norske bedrifter og organisasjoner. Formålet deres er å forandre fremtidens næringsliv.