Snorre og Maja starter Bureau

De siste seks årene har de tidligere POL-kreatørene skapt prisvinnere og folkefavoritter for blant andre Coop Extra, Norsk Tipping og NRK TV-Aksjonen. Nå tar Maja Folgerø og Snorre Martinsen steget ut fra den tradisjonelle reklamebransjen, og starter sitt eget Bureau.

Maja Snorre PM2
Maja Folgerø og Snorre Martinsen med nytt byrå. Foto: Pål Laukli.
«Skal Norge omstille seg for å nå klimamålene, så trengs det nye idéer. De idéene må både begeistre folk, og være lønnsomme for næringslivet. Ellers har de ikke livets rett.»

Maja Folgerø og Snorre Martinsen

Om partnerne

Maja har bakgrunn som kreatør og tekstforfatter fra BBH i New York, Åkestam Holst i Stockholm og Try i Oslo. Snorre har tidligere jobbet som kreativ strateg for Naked Communications, kreativ leder i MK Norway, Art Director for Saatchi & Saatchi.

Ikke et reklameBureau

– Det er ikke tilfeldig at vi har tatt bort reklame fra Bureau. Når jobben din er å fylle flater, så gir du ikke uavhengige råd, sier Snorre Martinsen. For oss ligger det ingen prestisje i om et oppdrag ender med produktutvikling, markedskommunikasjon eller intern begeistring.

I dag jobber Bureau med aktører innen transport, matproduksjon og netthandel.

– Vi har blitt veldig positivt tatt imot, og har allerede blitt invitert inn i pitcher alene og med samarbeidspartnere. Vi er jo bare to, så vi må bygge stein på stein. Foreløpig er vi godt fornøyd med å være på plass i nye lokaler, i gang med prosjekter - og tar det hele som man skal: En mulighet av gangen.

«Vi tror det er på tide med en revolusjon som tar kreativitet mer på alvor.»

Kreative rådgivere

Bureau-partnerne tenker langsiktig når de bytter tittel fra kreatører til kreative rådgivere.

– Endelig er det oss kunden snur seg mot når de lurer på hva rådgiveren mener, sier Maja Folgerø.

– Vi har gitt kreative råd i alle år, men ikke hatt den samme tyngden. Det er egentlig litt rart at kreatører finner seg i å være møtets «comic relief». Vi tror det er på tide med en revolusjon som tar kreativitet mer på alvor. Da ville kanskje de stillestående timeprisene i den kreative bransjen gått opp også?

Satser på bærekraft

Som team i Pol fikk Snorre Martinsen og Maja Folgerø FN-prisen for bærekraftig kommunikasjon to ganger. Nå skal de bare jobbe med oppdragsgivere som vil bidra til det grønne skiftet.

– Det krever at vi samarbeider med de flinkeste rådgiverne på klima, politikk, analyse og teknologi. Etter mange kaffekopper, har vi funnet partnere vi vil gå i klimakrigen med.

Bureau er medlem av UN Global Compact sammen med over 222 norske bedrifter og organisasjoner. Formålet deres er å forandre fremtidens næringsliv.