Snuser på danseglade nettaktiviteter

BBC har latt seg begeistre av nettaktivitetene for underholdningsprogrammet «Skal vi danse?», utviklet av MediaFront.

12387 94e0b original

Britene ser nå på muligheten for å få løsningen produsert for storsatsningen «Strictly Come Dancing» på hovedkanalen.
– Det er fabelaktig at TV 2 får anerkjennelse for sine satsninger med å bygge bedre og større muligheter for sine seere til å engasjere seg i sine programmer. At BBC nå kommer på banen etter at TV 2 med «Skal Vi Danse» vant lørdagen med 41,7 prosent markedsandel, er en fantastisk bonus. Forhandlingene er startet i disse dager, sier Joakim Vars Nilsen, kreativ rådgiver i MediaFront.

Nettaktiviteten er enkel i sin ide, men er avansert teknisk og produksjonsmessig. På nettsiden vildudanse.no inviteres alle til å danse cha cha cha med Katrine Moholt eller showdans med Carsten Skjeldbreid. Brukerens ansikt 3D-modelleres inn i dansen. Nettsiden har hatt over 70.000 unike brukere, og veggposter på Facebook står alene for 68 prosent av besøkene.
– TV 2 har alltid vært på lag med seerne. Nå er seerne også blitt «brukere» med laptop i fanget under sending. Vi vil selvfølgelig at de skal være fristet til å gå på tv2.no og «Skal vi danse»-sidene, og ikke bruke tiden sin på YouTube, sier prosjektleder for underholdning på nett i TV 2 Ivar Steen-Johnsen.

Mange facebookaktiviteter. Denne høsten er programmer som «Jakten på Kjærligheten», «X Factor» og «Skal vi danse» alle sydd opp med Facebook som spredningsmotor, ifølge Johnsen.

MediaFront og TV 2 har tidligere også sammen opplevd internasjonal anerkjennelse. Deres multiplattformløsning for «Farmen» var i høst finalist i TV-festivalen Rose d'Or.