«Soleklar» Sølvmikken-vinner fra Ruter og Anorak

Øverst på pallen i Sølvmikken for desember er Ruter og Anorak, mens Los & Co og Atyp tar de to øvrige pallplassene for henholdsvis Strim og Storytel.

Unknown
Fra venstre: Pål Høyer-Andreassen og Magnus Høgberg Hansen.

I vinnerjobben fra desember tar Ruter og Anorak utgangspunkt i bilreklamens strømlinjeformede drømmeunivers, men lander oss raskt ned på landjorda. For selv om dagens biler er proppfulle av moderne teknologi som kan løse alle tenkelige dilemmaer, hva hjelper det hvis trafikken står bom stille, eller hvis det ikke finnes parkeringsplass?

Juryens begrunnelse: «En soleklar vinner for desember. Her har man hatt det gøy med bilbransjens innsalgsmetoder for å få folk til å kjøre mer buss og bane. Smart tenkt og fint skrevne spotter man sitter og nikker til. Får nesten lyst til å selge den der selvkjørende og ryggeassisterte doningen med 730 kwh-hester under panseret og bare hoppe over på bussen sjøl, vet du. Godt jobba!»

Det er Magnus Høgberg Hansen og Pål Høyer-Andreassen som er kreativt team på jobben, med konsulent Kine Werenskiold og prosjektleder Silje Tobiassen i det øvrige teamet. Sagveien Resort har produsert.

– Veldig gøy med Sølvmikk, og ekstra gøy når det er den aller første jobben vi gjør for Ruter. Stor kudos til kunden som ville kortet ned avslutningene for å gi ideen mer plass og ikke minst har et så bra produkt at det får selv de beste, raskeste og smarteste bilene i verden til å blekne. Og takk for en nydelig jobb på lyddesign og regi fra Sagveien Resort, hvor Torstein Morstad briljerte bak miksepulten, mens Jon Iver Helgaker hadde regi fra en helt vanlig stol, sier Høgberg Hansen og Høyer-Andreassen til kreativtforum.no.

«Parkering»

Ruter-parkering.mp3
Last ned

«Rekkevidde»

Rekkevidde.mp3
Last ned

«Akselerasjon»

Ruter-akselerasjon.mp3
Last ned

Den frie strømmen

Sølvmedaljen i desember-mikken går en kampanje fra kanal- og strømmetjenesten Strim, som vil gjøre det enklere for deg som ikke har oversikt over hvor favorittprogrammene sendes i TV-jungelen, noe Los & Co har dramatisert.

Juryens begrunnelse: «Disse spottene er veldig spot on for å si det sånn. Hvor mange av oss har vel ikke brukt masse tid på å søke etter noe å se på, istedenfor å bare se på noe? Dette er herlig overdrevet og ja, ganske fjollete. En tydelig problemstilling som vi tror de fleste av oss kjenner oss igjen i. Så, Strim i vei!»

To kreative team fra Los & Co har vært involvert: Jan Cato Tangen & Carina Laurhammar samt Vincent Placht & Maria Maaneskiold. Konsulenter var Espen Haugen og Ellen M Fougner, mens prosjektleder var Anniken Gauslaa. Spottene er produsert av Sagveien Resort.

«Dyrt»

«Søke»

Søke.mp3
Last ned

Å drømme seg bort med Storytel

Bronsen i desember går til Atyp, som går rett til kilden og bruker lydbokens estetikk for å reklamere for abonnement hos Storytel. Det har juryen stor sans for: «Dette var de deiligste ordene vi har hørt på lenge. Disse spottene inviterer oss under pleddet i sofakroken og lar oss drømme oss bort. Når både produktet, CTA og historiefortelling leveres i en slik symbiose så blir vi lykkelige. Et lite pluss for at spottene slutter brått og uventet. Juryen vil høre mer. Får vi det?»

Hos Atyp har det kreative teamet vært Sigurd Solberg & Kristoffer Reppen, mens konsulenten var Hågen Pettersen og prosjektlederen var Kine Sæthern. Både Og står bak produksjonen.

«I siste liten»

I-siste-liten.mp3
Last ned

«Skøyetur»

Skøyetur.mp3
Last ned

Om Sølvmikken

Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.