Sølv og bronse i film

Storfavoritten «Tog» for Hydro tok sølv og gullfiskvinneren «Hunden» fra Netcom fikk bronsje i Film-kategorien under kveldens prisutdeling i Cannes. For første gang i festivalens historie ble det også delt ut to Grand Prix i kategorien.

13290 93b72 original

Det ble to edle metaller på Norge i årets filmkategori. DDB vant sølv med sin film «Tog» for Hydro, og McCann vant bronsje for sin film «Hund» for Netcom. Storfavoritten «Tog», som mange i Norge spådde ville gjøre det bra i årets reklamemesterskap, levde derfor opp til forventningene og markerte seg også fort under juryeringen.

– Det var ikke nok stemmer til at den skilte seg ut og ble gull, men «Tog» ble jo veldig diskutert. Juryen synes den er veldig bra og mange elsket den jo. Jeg synes også det at den er i det selskapet den er, «Orange»-filmen med Rob Lowe får bronse i samme kategori, gjør at det står utrolig respekt av prisen den får. Det viser at «Tog»-filmen er noe av det beste som har kommet fra Norge på lenge, sier jurymedlem Janne Lysø fra McCann.

Hun har brukt den siste uken i en mørk kinosal på Rivieraen og sett film fra morgen til kveld. Jurypresident Craig Davis fortalte innledningsvis på dagens pressekonferanse at filmkategorien var spesielt sterk i år. Janne Lysø er enig, men ante først konturene av hvor mange sterke bidrag det var med etter noen dager.

– Etter de første tre dagene med juryering tenkte jeg innimellom at «Herregud, her er det mye dårlig», men når du ser shortlisten så er den veldig sterk, det er veldig mye bra film og veldig mange inspirerende jobber.

Grand Prix x 2 Det sto mellom «Halo 3»-filmene og den ikke ukjente «Cadbury»-filmen når årets Grand Prix skulle juryeres. «Halo 3»-kampanjen består av flere filmer som ble lagt ut på nett i forbindelse med lanseringen av X-BOX spillet «Halo 3», mens «Cadbury» er en enkeltstående reklamefilm i klassisk tidsformat som er sendt på TV. Juryen syntes det var baskelig å sammenligne de to og bestemte seg derfor etterhvert for å dele kategorien og gi hele to Grand Prix.

– De mest grusomme diskusjonene er jo de hvor begge sider har rett, og sånn var det i dette tilfellet her. De som heide på Cadburys «Gorilla»-film hadde gode argumenter for det og de som heiet på «Halo 3»-kampanjen hadde gode argumenter for det, og begge sidene hadde på en måte rett. Det gikk liksom ikke an å sammenligne dem, forteller Lysø.

TV vs. nett Juryformann Craig Davis sammenlignet det å velge mellom de to filmene som å velge mellom epler og pærer. Lysø mener dog det bedre kan sammenlignes med å velge mellom et eple og en fruktkurv.

– «Halo»-filmene er historier fra en egen verden det er vanskelig å finne ut hvor grensen riktig går for, hva som er filmen og hva som er alt annet. Det er bare et stort, stort univers som er bygget opp rundt hele spillet filmene annonserer for. «Cadbury» er en klassisk film som har gjort en helt fantastisk jobb. I tillegg skal det være to tredjedels flertall i juryen i alle avgjørelser, og det var det aldri. Det var 50/50 hele tiden og det gikk bare ikke å ta en avgjørelse. Jeg synes det var veldig riktig at vi delte ut to Grand Prix, og så kan det jo hende at det neste år er en film som er så bra at den går på tvers av begge kategoriene og er best uavhengig om det er en nettfilm eller en film som primært sendes på TV, sier hun.

Juryleder Craig Davis mente at man med årets mange sterke bidrag, samt avgjørelsen om å gi to Grand Prixer, speiler det faktum at film på ingen måte er et medie som er på vei ut. Den gode nettbåndbredden over store deler av verden har derimot gjort film enda mer populært fordi virkelig gode tunge filmer nå kan spilles av på nettet i et lengre tidsformat enn det man har råd og tid til på TV.

Det ble totalt delt ut 22 gull (mot 12 fra i fjor), 33 sølv og 52 bronse i Film.

Team på de to norske vinnerjobbene er:

Hydro «Tog»
Byrå: DDB
Team: Torbjørn Kvien Madsen og Martin Thorsen
Rådgiver: Atle Skageng
Prosjektleder Mirka Härkönen
Produsent: Motion Blur
Regi: Roenberg

Netcom «Hunden»

Byrå: McCann
Team: Janne Brenda Lysø og Stian Johansen
Kommunikasjonsrådgiver: Monika Augustsson
Prosjektleder: Tone Bøygard
Produksjonsselskap: 4 1/2
Regissør: Aksel Hennie