Sølv til «Kaizervirus», bronse til IKEA og Geox

Cannes Lions: Haaland, Eidsvåg & Strøm, Anorak og Notch innkasserte et sølv på prisutdelingen tirsdag kveld, mens SMFB mottok to bronse.

38075 d91bb original
For profesjonelle minglere: Cannes Connect Bar. Foto: Getty Images

Eidsvåg & Strøm, Anorak og Notch vant sølv i Mobile Lions tirsdag kveld for «Kaizervirus»-kampanjen for Kaizer Orchestra-albumet «Violeta Violeta Vol 3» og kunden Petrolium Records.

Kaizervirus-appen var et verktøy som lot fansen kontrollere utgivelsen, men var også til for at bandet kunne kommunisere med sine tilhengere, blant mye annet.

Samme kampanje vant tre gull og Grand Prix i årets Gulltaggen, samt sølv i Publikasjoner og media og diplom i Profil under Gullblyanten 2012.

Haaland, Eidsvåg & Strøm og Anorak tidligere vunnet Grand Prix i både Gullblyanten og Gulltaggen for «Hjerteknuser»-kampanjen for Kaizers Orchestra i 2011. Jobben vant også gull i Cannes samme år.

Engasjerte bergensere

«Kaizervirus» var også nominert i Media Lions, men nådde ikke opp i denne kategorien. Det gjorde derimot begge jobbene SMFB var nominert med: «Moving the Store» for IKEA Åsane og den internasjonale lanseringskampanjen for de regnsikre skoene Geox Amphibiox.

Utgangspunktet for IKEA-kampanjen var at møbelvarehuset i Bergen skulle flytte til nye lokaler bare 300 meter unna det gamle. SMFB satte i gang en gedigen kampanje der bergenserne ble oppfordret til å hjelpe til med flyttingen. I løpet av de fire første dagene ble det nye varehuset besøkt av mer enn 20 prosent av Bergens befolkning.

Kampanjen, som vant gull i Gullblyanten 2012 i kategori for Butikker, restauranter og kjeder, vant også nylig gull og sølv i Clio Awards. Kampanjen er laget i samarbeid med Mediacom Oslo.

Internasjonal lansering

Verdens nest største skoprodusent, Geox introduserte den urbane vanntette skoen Amphibiox i fjor, og SMFB sto bak den globale lanseringen på nett.

Løsningen ble å teste skoen under de mest krevende forhold man kunne tenke seg, på verdens våteste sted, Cherrapunjee i India, som har en luftfuktighet på opp mot 95 prosent.

Kampanjen gikk tidligere i år til topps i One Show Interactive, den har blitt hedret av FWA, har vunnet Gull i Gulltaggen og Gull og to bronse i Gullblyanten 2012. Den er laget i samarbeid med Stink Digital og det italienske mediebyrået GroupM Milan.

Til nå har Norge sanket inn fire løver på årets festival, og det kan bli mer på Geox-kampanjen, som fikk fire nominasjoner i Cyber Lions i morges.