Sølvfisken til Kitchen og Av-og-til

Sølvfisken for august går til Kitchens småabsurde filmkampanje for alkovettorganisasjonen Av-og-til, som både begeistret og forvirret da den ble lansert.

Sommer sol og alko2

I juni lanserte Av-og-til en og Kitchen en kampanje rettet mot foreldre med mål om å bevisstgjøre dem om drikking foran barn.

– Folk drikker mye om sommeren, også når de er sammen med barn. Vi ønsker at folk skal ha et mer bevisst forhold til hva som er greit og ikke foran barna, uttalte Marianne Nordtveit Woldstad, som er prosjektleder i Av-og-til, da kampanjen ble lansert.

Teamet fra kitchen består av Art Director Benedicte Svartdahl Killi, tekstforfatter Gry Sagvolden, prosjektleder Katrine Nagy Opdahl og konsulent Hans Moe. Filmen er regissert av Morten Borgestad og produsert av Erik Schøien hos Pravda.

Se filmen her. Artikkelen fortsetter.

– Har nok gjort litt vondt i hjertene til mange foreldre

Kampanjen spiller på litt andre virkemidler enn Av-og-til tradisjonelt har gjort, noe Sølvfisken-juryen er inne på i sin begrunnelse:

«Kommunikasjon kan ha ulike oppgaver. Ofte skal reklamen få oss til å løpe og kjøpe, andre ganger skal den informere. Men, den sterkeste kommunikasjonen er kanskje den som får oss til å stoppe opp og reflektere over egne valg.

Juryen er overbevist det er nettopp det sølvfisk-vinneren for august gjør. Hvorfor skal vi sette andre standarder for de som skal passe på barna våre, enn for oss selv?

Filmen fra Av-og-til er balansert på en måte som gjør at mange vil kjenne seg igjen. Situasjonene er absurde når barnehageansatte tar seg et glass øl eller vin foran barna, så hvorfor skulle det ikke være absurd når vi selv gjør det hjemme?

Filmen har nok gjort litt vondt i hjertene til mange foreldre, men det har nok også bidratt til at flere har tenkt litt over hvordan de selv opptrer foran barna.

Oppsummert: Viktig sak, fin ide, godt utført ☺»