Sølvfisken til «Matboksen»
En over to år gammel informasjonsfilm fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratets (Bufdir) har vunnet Sølvfisken for juli.
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratets (Bufdir) informasjonsfilm ble i sin tid laget for bruk på Facebook for å rekruttere flere norske fosterhjem. Men det tok ikke lang tid før filmen gikk viralt, og i løpet av en uke i juni 2017 nådde filmen om gutten i klasserommet anslagsvis 100 millioner mennesker over hele verden.
Per dags dato har filmen fått over 500 millioner visninger. Det er Kitchen reklamebyrå som står bak, og filmen er produsert av Willy Nikkers med Jens Lien på regi.
– Det er gøy at slik er mulig, og selv om det for Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet ikke er noe tilsiktet poeng at millioner av folk ser filmen der ute i verden, så er det viktig når dette fører til presse og legitimitet for saken her hjemme. Jeg tror den enorme spredningen viser hvor viktig saken er og hvor naturlig det er for folk å hjelpe hverandre også i slike situasjoner, fortalte tekstforfatteren på jobben, Bendik Romstad i Kitchen, da filmen ble lansert.
Omsorg = en full matboks
Slik lyder Sølvfiskenjuryens begrunnelse: – Sølvfisken for juli går til Kitchen for filmen «Den tomme matboksen» fra Bufdir. Filmen er en emosjonell og fin historie på ett minutt. Den griper tak i seeren med sitt viktige budskap. Omsorgen symboliseres i noe så enkelt som en full matboks. Filmfortellingen er enkelt og godt fortalt. Juryen gratulerer!