Sølvfisken til reklamefilm for ingenting

August-Sølvfisken går til Morgenstern og Finn.no for filmen som oppfordrer til å ikke kjøpe noe som helst.

94602 16665 original

I august var det lansering av Morgensterns nye kampanje for Finn.no, som slår fast at det beste alternativet til å kjøpe brukt er å ikke kjøpe noe. Bærekraft har vært i (reklame-) vinden i det siste, og annonsører blir stadig flinkere til å fortelle om hvor grønne de er. Dette passer Finn.no som hånd i hanske, ettersom de siste års reklamekampanjer har vært parodier på andre annonsørers reklame.

Dermed tok de entusiastisk tak i grønnvaskningsklisjeene, godt hjulpet av stemningsskapende regiarbeid av Matias & Mathias samt musikk fra John Erik Kaada.

«Befriende» og «friskt» mener Sølvfisken-juryen i sin begrunnelse:

– Morgenstern og Finn.no vinner Sølvfisk for august med en reklamefilm for ingenting. Juryen mener det er et befriende og friskt budskap å komme med, og filmen treffer svært godt i disse miljøbevissthets-tider. Filmen leker med publikums oppfatning i en poetisk innpakning, og den får full uttelling i humoren når vi skjønner hvilken retning den trekker oss. Filmen gir et gøyalt pek mot en populær sjanger, både i sjargong og budskap. I tillegg til det presise tøyset, er dette en vakker film med nydelig foto og spennende scenerier.

Filmen er produsert hos Øystein Dyb hos Bacon.