Sølvmikk til Spilberg

En enkel, men nådeløst effektiv radiospot for Nikotinfri.no vant fjorårets siste Sølvmikk. Kitchen tok sølv, mens Try rasket med seg to bronse.

7622 dbcc0 original

En forholdsvis taletrengt jury bemerker dette om Sølvmikkvinneren fra desember 2008:
– Juryen har igjen vært samlet, denne gang rundt et bord med usedvanlig mange sterke etermediale inntrykk. Dette gjør juryoppgaven givende og diskusjonene rundt den milde pizzaen sterkere. En interessant følge oppstod; sjelden har man sett et så stort sprik blant jurymedlemmenes poengivning. De ble jevnt fordelt blant alle bidrag på shortlisten. Månedens vinner ble omsider kåret og gjengen bak spotten fortjener virkelig å innhalere. Spotten, som på en ubehagelig måte fronter et nettbasert røykeavvenningsprogram, leder oss gjennom en sugen røykers e-p-l-e-k-a-k-e på en morsom og interessant måte. Denne one-off'en stod merkelig nok frem som forfriskende blant de mange lange, tunge og gjennomarbeidede bidrag.

Byrå: Spilberg Reklamebyrå
Team: Jørgen Martinsen, Celine Sagenes, Hedda Kaupang
Produksjonselskap: Både Og Radiobyrå

Takksigelser i fleng Kitchen tok altså 2. plassen i desembersølvmikken med en spot for Fretex, som ganske enkelt består av en rekke mennesker som sier «takk». Juryen utbroderer:
– Nesten hele juryen omfavnet månedens 2. plass - what's not to like? Omgangskretsen til Fretex takker og bukker. Alle rundt bordet husker dette som et behagelig pusterom i en ellers stressende førjulstid. Produksjonen skal ha mest ros. De mange takknemlige sjelene møter oss i et «neppå» og ujålete miljø, noe som hever en helt OK idé.

Byrå: Kitchen
Team: Anne Gravingen og Bendik Romstad
Produksjonselskap: Verdens Sterkeste Mann

To bronse
Try hadde to spotter i konkurransen som åpenbart var nøyaktig like fine, ettersom de fikk nøyaktig lik poengsum. Først ut er spotten for Jordan:
– Bidragene ligger tett som haggel så tredjeplassen deles i desember. Den ene skal Jordan få for sitt fiffige påfunn. Denne fragmenterte spotten dras rett hjem av en fabelaktig stemme, med ditto dialekt. Juryen trekker poppkornskall, bringebærfrø og rusk litt ned fordi vi opplevde ideen som smart, men kanskje litt for fix. Nei, det skal ikke være lett, uttaler juryen.

Byrå: Try
Team: Lars Joachim Grimstad & Egil Pay
Produksjonselskap: Både Og Radiobyrå

Om spotten for Norsk Krisesenterforbund har juryen dette å bemerke:
– Dette bidraget skal ha ros for timing og dramaturgi, men deler av juryen mente bildene fort ble klisjépreget og dermed aner man at det er noe vendepunktmuffens i vente. Spotten klarer likevel å holde spenningen hos de fleste, og ikke minst har den en glitrende «tom» avslutning som overlater fortsettelsen til lytterens fantasi. Om to minutter får Anikken og mange andre en god nyhet.

Byrå: Try
Team: Egil Pay, Kristin Sauge, Lars Joachim Grimstad, Silje Fjeld
Produksjonselskap: Verdens Sterkeste Mann

Hør alle vinnerne på gullmikken.no.

Foto: michele cat @ flickr.com