Sølvmikken til Anorak og Sector Alarm
Anoraks dramatisering av hva som foregår når du får ubudne hyttegjester, er den beste reklamen som har gått på radio i januar 2021, ifølge Sølvmikk-juryen.
Hytteinnbrudd er tema for vinneren av Sølvmikken i januar, Sector Alarms nye radiokampanje, signert Anorak og Sagveien Resort. I spottene leses det fra hyttebøkene til noen hytteeiere som har tatt sjansen på å ikke installere alarm, og innsikten er hentet fra eventyret om Gullhår og de tre bjørnene.
Juryen er svært fornøyd med månedens vinnerjobb, går det fram av begrunnelsen:
«Her har vi å gjøre med et veldig artig konsept, med en helt ny tilnærming til det å bli rundstjælt på hytta. Begge to er velproduserte spotter som evner å prate om noe som er kjipt på en veldig morsom måte. Nydelig casting og en fin gradvis avsløring av poenget i spotten. En sånn type jobb som tåler flere runder i øret og man vil høre litt mer når den er ferdig. Manusene er velskrevne og man får også tydelig fram at et innbrudd er mer enn bare tap av materielle verdier. Skikkelig fine greier og en soleklar vinner for januar måned.»
Det kreative teamet bak jobben hos Anorak er Øistein Markus Holm og Stein Simonsen.
– En mikrofon av sølv er jo noe man alltid tar imot med åpne armer. Og siden det kanskje føles litt langt mellom de strålende nyhetene sånn generelt, så ble vi nå god, gammeldags kjempeglade, sier vinnerteamet i en kommentar. De kan nå se fram til en tur til Lofoten med de andre deltakerne i Kreatører på tur, når anledningen endelig byr seg.
Sector Alarm: Playstation og øksekast
Sector Alarm: Flatskjermen og anlegget
Sugen på helg
Andreplassen i januar gikk til Morgensterns radiokampanje for jobbsøk på Finn.no, laget sammen med Sagveien Resort, som har en meget helgefokusert mann i hovedrollen. Det er nesten så vi lurer på om han bør skifte jobb, og der er jo også poenget.
Juryen tegner og forklarer: «Finn jobbsøk er en arena for folk som er på utkikk etter ny jobb. Det skjønner vi ganske tydelig etter å ha hørt disse spottene. Her er det ulike variasjoner av upassende helgefølelser på jobb som er konseptet. Stødig levert sånn rent produksjonsmessig. Den fine dialogen mellom aktørene holder det lekent og underholdende hele veien gjennom. Ble rett slett litt sugen på helg selv vet du. Tommel opp!»
Kreativt team på jobben er Anders Holm og Sebastian Prestø.
FINN Jobbsøk: spott 1
FINN Jobbsøk: spott 2
FINN Jobbsøk: spott 3
FINN Jobbsøk: spott 4
FINN Jobbsøk: spott 5
Norges største matkasse
Romklang er en av effektene som er med på å illustrere størrelsen på matkassene fra Godt Levert, i en kampanje laget av NORD DDB og Både Og Radiobyrå, som kom på tredjeplass i januar. Ifølge juryen er dette en nyskapning innenfor sitt segment:
«Godt Levert er Norges største matkasse. I disse spottene har den blitt så stor at det kan stå folk inni og formidle budskapet. Et overraskende univers, og noe helt annet en det juryen vanligvis forbinder med matkasse-kommunikasjon. Spennende form, men manglet litt på innhold for å nå helt opp. Men artig, absolutt.»
Kreativt team fra NORD DDB er André Gidoin og Frank Nystuen.
Godt levert: Godt å rope
Godt levert: Godt å huske
Godt levert: Godt å unngå
Om Sølvmikken
Om Sølvmikken
Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.