Sølvmikken til Futatsu

En radiokampanje for Mercedes-Benz varebiler av Futatsu Industries har vunnet årets første Sølvmikk.

92258 9f238 original
Foto © Mercedes-Benz Norge

Sølvmikken for januar 2019 går til Futatsu Industries' nye spotter for Mercedes-Benz varebiler. Denne radioreklamen er det både schwung og snert over, noe sølvmikkjuryens begrunnelse reflekterer:

– Disse slampoesi-aktige spottene setter man garantert pris på hvis man kjører varebil. Og hvis man ikke kjører varebil. Dette er reklame som flyter inn i øra med rim og raske vendinger, morsomme overraskelser og presise korrigeringer. Godt produsert, glitrende tekstarbeid og gøyal voice. Kvalitet i arbeid, som de sier. Vi gratulerer Mercedes med årets første Sølvmikk, sier juryen.

Hør kampanjen her: «Sjåfører», «Snekkere» og «Elektrikere»

Byrå: Futatsu Industries
Kreativt team: Sigurd Solberg & Kristoffer Reppen
Konsulent: Svein Larsen
Prosjektleder: Sonja Njølstad
Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå
Kunde: Mercedes-Benz Varebil

Bakvendte spotter for DN

Sølvmedaljen i januarsølvmikken går til reklamespottene for Dagens Næringslivs nye apper for IOS og Android, som innledningsvis høres ut som et salgsforsøk, før den journalistiske integriteten tar styringa og informerer oss om både bruk av giftige stoffer og barnearbeid (Apple) samt bedrageri og spionasje (Huawei).

Juryen utbroderer:

– Bakvendte spotter for DN-appen som starter med voiceover og slutter med dramatiseringa. Dette er rart og uventa på en god måte, det er smart og originalt. Dramatiseringa er lang, og den er lest ganske tørt, litt for tørt for noen jurymedlemmer, men akkurat passe for andre. Vi er alle uansett enige om at den får frem poenget stilsikkert, og at denne kampanjen fortjener andreplassen i Sølvmikken for januar.

Hør reklamen her: «DN app Apple» og «DN app Huawei»

Byrå:Anorak
Kreativt team: Pål Høyer-Andreassen & Magnus Høgberg Hansen og Hallvard Fjeldbraaten & Jens-Petter Aarhus
Konsulent: Kine Werenskiold
Produksjonssselskap: Verdens Sterkeste Mann
Kunde: Dagens Næringsliv

VM i forsikring

Også tredjeplassen i januar blir vunnet av Anorak, der Storebrands svar på Jon Herwig Carlsen og Kjell Kristian Rike er tilbake med nye spotter i «VM i forsikring»-kampanjen, som havnet på Sølvmikken-pallen hele tre ganger i fjor. Denne gangen er foregår ødeleggelsene på hytta og i hagen.

Juryen har følgende å bemerke:

– To godt produserte spotter for VM i forsikring hos Storebrand. Her trenger man ikke vente 19 sekunder på poenget, det er humor hele veien til forsikringsselskapet. Juryen lar seg spesielt begeistre av «Speilblank is», der man ikke før på slutten forstår at det er en potensiell forsikringssak det handler om. Spotten viser også at teamet bak har en god evne til å fornye et konsept som har vært på lufta en stund. Grattis med tredjeplassen!

Hør: «Speilblank is» og «Trampoline»

Byrå: Anorak
Kreativt team: Jens Bjørklund & Kasper Amundsen Tuvnes
Prosjektleder: Hege Iren Dyrseth
Produksjonsselskap: Sagveien Resort
Kunde: Storebrand


Du kan også høre månedens Sølvmikk-vinnerne og tidligere vinnere på Gullmikken.no. Gullmikken for 2018 blir delt ut under Gullblyanten 1. mars på Clarion Hotel the Hub.


Annonse: