Sølvmikken til Per Høj og Helsedirektoratet

Humørsjuk røykesluttkampanje for «stopptober» blåste konkurrentene av banen.

91089 c8869 original

Det kan være tøft å slutte med røyk eller snus, og en som sliter med dette kan lett kan bli ganske grim og irritabel. Men i «stopptober» er både røykesluttere og deres rørende empatiske pårørende klare, noe som også blir demonstrert i filmdelen av røykesluttkampanjen fra Per Høj og Helsedirektoratet.

Sølvmikkjuryen er såre fornøyd med radiospottene som byrået har laget sammen med Både Og, og begrunner førsteplassen slik: «Det er ikke så lett å slutte å røyke, men det er veldig lett å gi førsteplassen til Helsedirektoratet sin nye radiokampanje for røykeslutt. Med gode skuespillere og velskrevne situasjoner, føles spottene ekte og ærlige. Gratulerer til Per Høj med månedens morsomste spotter!»

Hør kampanjen her: «Far og sønn», «Salte kjeks», «Opplysningen»

• Byrå: Per Høj
• Team: kreatørene Axel Bjørne-Larsen, Mads Rønold og Øyvind Waage, konsulent Sverre Midtun og prosjektleder Nanna Grønli
• Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå
• Kunde: Helsedirektoratet

Her er så underligt

Månedens andreplass går til Elkjøps kampanje rettet mot bedrifter, laget av NORD DDB og Både Og. Den dramatiserer ulike utfordrende jobbsituasjoner på tøyesløst vis, fra obstfeldersk nettsky-forvirring til panisk kaffetrakter-sammenbrudd på kontoret. En annerledes kampanje i sin nisje, mener Sølvmikk-juryen: «Er det radioteater? Eller samtidskunst? Nei da, det er bare en frisk B2B-kampanje fra Elkjøp. Juryen satte pris på det absurde lydbildet, og en kampanje som skiller seg ut i elektronikkategorien. Vi gratulerer NORD DDB med månedens andreplass.»

Hør kampanjen her: «Vill i skyen», «Utenfor allfarvei», «Trakteren»

Byrå: NORD DDB
Team: Kreatørene Endre Bruskeland & Simen Ødemotland, konsulent Carina Llado og prosjektleder Jorunn Wold
Produksjonsselskap: Sagveien Resort
Kunde: Elkjøp bedrift

Full navneforvirring

Denne gangen går tredjeplassen til Right Price Tiles, en gammel traver i Sølvmikken-sammenheng. Både Ogs radiospotter tar som vanlig utgangspunkt i ringerunder til butikk-avdelinger i det ganske land, noe juryen vet å sette pris på: «Tredjeplassen går til Right Price Tiles’ velkjente navneforvirrings-konsept. Juryen flirte og konkluderte med at det er et godt tegn når man sitter i spenning og venter på hva slags selskap de har funnet på denne gangen. Gratulerer til Både Og med en sjarmerende tredjeplass.»

Hør kampanjen her: «Strong Fight», «Night time», «Dig big holes», «British Isles»

• Byrå/produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå
• Team: kreatørene Hans Kristian Heide & Tom Aksel Mathisen, konsulent Ola-Per Ekblom og prosjektleder Elisabeth Andonov
• Kunde: Right Price Tiles

Du kan også høre septembervinnerne og alle tidligere Sølvmikk-vinnere på gullmikken.no, hvor du dessuten kan se hvem som blir med P4 og Bauer på tur til New York.