Som forventet at bønder snylter

Sjefredaktør Amund Djuve i Dagens Næringsliv er ikke overrasket over at Norges Bondelag velger å fremstå som en snylteorganisasjon.



I morgentimene onsdag besørget Norges Bondelag for å spre berettiget harme blant et femtitalls avisredaktører for sitt tyveri av merkevaren og logoen til 56 aviser for eget aksjonsformål.

Sjefredaktør Amund Djuve i Dagens Næringsliv opplevde som eneste redaktør for en riksavis at Bondelaget også har gjort bruk av Dagens Næringslivs logo i sin egen aksjon foran jordbruksoppgjøret.
– At Bondelaget velger å fremstå som en snylteorganisasjon er vel ikke spesielt oppsiktsvekkende, konkluderer Amund Djuve overfor Kampanje.

Snylting som forventet
– De har i alle år klart å få vanlige skattebetalere til å finansiere ulønnsomme arbeidsplasser i jordbruket ved skatter og meningsløse tollsatser på mat. At de nå snylter på avisenes merkevarer når de skal markedsføre seg, opplever jeg som en naturlig videreføring av strategien om å få oss andre til å betale for at bøndene skal ha det bra, sier Amund Djuve.

Djuve har ikke planlagt noen konkrete skritt overfor Norges Bondelag i forhold til avis-tyveriet.

Derimot har Norsk Redaktørforening valgt å sjekke stemningen blant samtlige av de redaktørene som er rammet i forhold til de skritt som skal tas overfor Norges Bondelag.

Skader ikke omdømmet Omdømmeekspert Nils M. Apeland i Apeland Informasjon tror ikke Bondelagets omdømme tar skade av denne saken.
– Jeg tror at de tenker at det de gjør kan forsvares i forhold til målet. Dessverre er det slik at man må ta i bruk kontroversielle virkemidler en gang i blant. Man må knuse noen egg for å lage omelett. For bøndene er målet om norsk liv i bygdene og norsk mat på bordet så viktig at det sannsynligvis forsvarer det de har gjort. Det kan også være smart i forhold til å vekke opinionen og politikerne. At endel redaktører er sure noen dager vil neppe bidra til noen omdømmesvikt på lenger sikt, sier Nils M. Apeland til Kampanje.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.