Som forventet at bønder snylter
Sjefredaktør Amund Djuve i Dagens Næringsliv er ikke overrasket over at Norges Bondelag velger å fremstå som en snylteorganisasjon.
I morgentimene onsdag besørget Norges Bondelag for å spre berettiget harme blant et femtitalls avisredaktører for sitt tyveri av merkevaren og logoen til 56 aviser for eget aksjonsformål.
Sjefredaktør Amund Djuve i Dagens Næringsliv opplevde som eneste redaktør for en riksavis at Bondelaget også har gjort bruk av Dagens Næringslivs logo i sin egen aksjon foran jordbruksoppgjøret.
– At Bondelaget velger å fremstå som en snylteorganisasjon er vel ikke spesielt oppsiktsvekkende, konkluderer Amund Djuve overfor Kampanje.
Snylting som forventet – De har i alle år klart å få vanlige skattebetalere til å finansiere ulønnsomme arbeidsplasser i jordbruket ved skatter og meningsløse tollsatser på mat. At de nå snylter på avisenes merkevarer når de skal markedsføre seg, opplever jeg som en naturlig videreføring av strategien om å få oss andre til å betale for at bøndene skal ha det bra, sier Amund Djuve.
Djuve har ikke planlagt noen konkrete skritt overfor Norges Bondelag i forhold til avis-tyveriet.
Derimot har Norsk Redaktørforening valgt å sjekke stemningen blant samtlige av de redaktørene som er rammet i forhold til de skritt som skal tas overfor Norges Bondelag.
Skader ikke omdømmet Omdømmeekspert Nils M. Apeland i Apeland Informasjon tror ikke Bondelagets omdømme tar skade av denne saken.
– Jeg tror at de tenker at det de gjør kan forsvares i forhold til målet. Dessverre er det slik at man må ta i bruk kontroversielle virkemidler en gang i blant. Man må knuse noen egg for å lage omelett. For bøndene er målet om norsk liv i bygdene og norsk mat på bordet så viktig at det sannsynligvis forsvarer det de har gjort. Det kan også være smart i forhold til å vekke opinionen og politikerne. At endel redaktører er sure noen dager vil neppe bidra til noen omdømmesvikt på lenger sikt, sier Nils M. Apeland til Kampanje.