Sommerstengt med Merethe N. Johannessen

Vi snakker mye og varmt om hvor essensielt det er med kreativitet innen reklame og tilstøtende fagfelt. Men hva slags forhold har du til begrepet på et personlig plan? Vi bruker sommeren til å høre med fagfolk fra alle sider av bordet om hva som gir dem vann på den kreative mølla.

89826 60743 original
Merethe Nyvold Johannessen, CEO og partner i Patchwork.
  • Navn: Merethe Nyvold Johannessen
  • Stilling: CEO og partner i Patchwork

Heisann Merethe! Hva legger du i kreativitet?

– Når vi lever i en verden der vi bombarderes av inntrykk blir kreativitet viktigere og viktigere. Ikke bare er kreativitet en nødvendighet for å få målgruppens oppmerksomhet, men kreativitet må også bidra til å trenge inn i hodene og hjertene til målgruppen. Det handler ikke om å komme opp med den sprøeste ideen, men å komme opp med en ide som får målgruppens oppmerksomhet samtidig som man kommuniserer det man faktisk ønsket å få frem, på en måte som henger sammen med strategien man har lagt for merkevaren. Kreativitet er også i aller høyeste grad med på å løse hvordan man skal dra mest nytte av annonsørenes data, og hva vi kan bruke dette til. Kreativitet hjelper oss å velge og å velge bort.

Kan du huske en gang kreativitet har reddet dagen?

– For to år siden, på vei til Cannes og årets Shortlist Party, ble vi rammet av kansellert fly, forsinket fly, mange flere forsinkelser, nok et kansellert fly og til slutt et svært så forsinket fly. Vi reiste natt til torsdag og ankom Cannes sent på kvelden fredag – uten bagasje. All den tid vi ble sittende fast på Schiphol krevde ekstreme mengder kreativitet og positiv innstilling for å holde humøret oppe. VM i å finne noe å le av!

Hvilken rolle spiller kreativitet i jobben din?

– Vi i Patchwork jobber kreativt i alt vi gjør, om det er prosjekter i forbindelse med innsiktstudier, strategier, store kampanjer som skal planlegges, produseres og settes ut i verden - eller om det er mindre produksjoner og kommentarer i sosiale medier vi skal besvare på vegne av våre kunder eller annonsering vi skal optimalisere på en måte som når ut til flest mulig av kundens målgruppe for budsjettene tilgjengelige. Jeg opplever på denne måten at kreativitet er en del av jobben min hver eneste dag. Som leder for Patchwork handler hverdagen ofte om å optimalisere våre ressurser på best mulig måte, og siden jeg selv også er operativ som rådgiver på noen av våre kunder skal jeg ikke legge skjul på at jeg opplever at det blir behov for å være litt kreativ med tiden tilgjengelig.

– De siste 3 ½ årene har Patchwork i Norge vokst fra 1 til 12 ansatte, og kreativiteten bidrar hver dag til å finne løsninger og ikke minst til å legge planer for hva slags byrå vi skal være, hvordan vi skal tiltrekke oss de flinkeste folkene i bransjen, de mest spennende kundene, og hvordan vi skal gjøre oss synlige i et byrålandskap som preges av høy konkurranse, høyt tempo, krevende pitcher og annonsører som «shopper» byrå fra kampanje til kampanje.

Hvor kreativ blir sommerferien?

– Jeg har en stor lidenskap for reiser, god mat, god vin, yoga og bilturer. Denne sommeren blir dermed perfekt når jeg snart skal kjøre Norge-Italia-Norge med mannen min og våre tre barn på 6, 12 og 14 år. Vi ender etter en ukes reise opp i Piemonte hvor vi har en liten leilighet. Vi har brukt de siste 2 årene på å gjøre oss litt kjent, men jeg tipper vi bare har funnet en liten andel av alle perlene dette området har å by på.

– Sommerferien er den mest hellige ferien for meg. Da logger jeg av både Mac og hjerne – opplever og er tilstede sammen med familien. De første dagene kreves det noe kreativitet for å sikte tankene inn mot annet enn jobb, før jeg finner roen til å la tankene vandre inn i en helt annen verden enn jobb.

– Noen av oss er svært interessert i å finne en ny fantastisk restaurant, noen vil finne det beste kjøpet nede i en av enoteca’enes dype kjellere. Noen vil helst bade i bassenget dagen lang, noen vil shoppe og noen vil gjerne fotografere og være mest mulig online. Noen vil trene yoga, noen vil spille ping-pong. Her gjelder det å finne de gode kombinasjonene, den rette balansen – og kreativiteten får bidra til å nå målet om en fantastisk sommer for alle 5.

Gi høstsemesteret et løft, Kreativt Forum arrangerer Creativity First 5. september, den viktigste fagdagen innen kreativ kommunikasjon.

Merethe Nyvold Johannessen, CEO og partner i Patchwork.


Annonse: