Sommerstengt med Ole André Skarbøvik

Vi snakker mye og varmt om hvor essensielt det er med kreativitet innen reklame og tilstøtende fagfelt. Men hva slags forhold har du til begrepet på et personlig plan? Vi bruker sommeren til å høre med fagfolk fra alle sider av bordet om hva som gir dem vann på den kreative mølla.

89774 6db8b original
Kommersiell direktør i RiksTV, Ole André Skarbøvik.
  • Navn: Ole André Skarbøvik
  • Stilling: Kommersiell direktør i RiksTV

Heisann Ole André! Hva legger du i kreativitet?

– Evnen til å tenke nytt, til å se ting fra en litt annen vinkel, til å sette sammen puslespillbrikkene på en litt annen måte. En måte som gjør at man får frem noen nytt, noe annerledes. Noe som blir lagt merke til og oppleves som relevant. Det dreier seg om å finne de gode ideene, og å få eksekvert de.

Kan du huske en gang kreativitet har reddet dagen?

– Kan ikke huske en gang det reddet dagen i ordets rette forstand, men det er flere ganger jeg har hørt ideer/innspill bli presentert og tenkt ”det der, det var godt tenkt”, og da blir jeg glad.

Hvilken rolle spiller kreativitet i jobben din?

– Det spiller en stor og viktig rolle. For meg dreier jobben seg om å finne nye og smartere måter å skape verdi, både for kundene og for RiksTV. Markedet vi opererer i er i en forrykende utvikling og det blir stadig mer utfordrende å nå gjennom til potensielle kunder med «reklame». I den konteksten er det viktig å tenke nytt og å bruke kreativitet som er verktøy for å finne nye løsninger, og for å skape kommunikasjon (i vid forstand) som evner å bli lagt merke til.

Hvor kreativ blir sommerferien?

– Tja … den blir vel relativt tradisjonell og forhåpentligvis avslappende. Men selv om ferieplanene ikke er spesielt kreative tror jeg absolutt at rolige dager gir rom for å la tankene vandre litt, og da dukker det gjerne opp en god ide eller to som man kan ta tak i når man er tilbake på jobb. Fingers crossed...

Gi høstsemesteret et løft, Kreativt Forum arrangerer Creativity First 5. september, den viktigste fagdagen innen kreativ kommunikasjon.


Annonse: